Det var i höstas som SL drog in fyra hållplatser på fyrans buss: Högalidsgatan, Mariebergsgatan, Jungfrugatan och Stadion.

Beslutet väckte ramaskri.

På Östermalm var det många som protesterade mot att hållplats Stadion i närheten av Sophiahemmet försvann och nu har de fått gehör. Från och med den 11 december kommer buss 4 att återigen att stanna där.

– Jag har haft kontakt med äldre som med rätta har haft mycket synpunkter. Det här är ett exempel på något som sett fint ut på ritbordet men inte fungerat i verkligheten. När det blir fel får man göra om och göra rätt, säger Kristoffer Tamsons (M) som var trafikregionråd fram till maktskiftet i oktober.

En kompromiss

De indragna hållplatserna var ett led i ett pilotprojekt för att öka framkomligheten för bussarna i innerstaden. Projektet drevs gemensamt mellan SL och Stockholms stad, från regionens sida var beslutet något av en kompromiss, menar Kristoffer Tamsons.

– I politiken finns ett givande och tagande. När det gäller trafiksituationen i innerstaden har det funnits en växande desperation där man är beredd att pröva alla tänkbara lösningar.

Inte på Kungsholmen

Även på Kungsholmen har resenärer reagerat. Här har det handlat om att 4:an slutade stanna vid Mariebergsgatans hållplats vid Sankt Görans sjukhus.

När beslutet om Stadions hållplats togs upp för diskussion i somras var antalet klagomål och resenärskontakter avseende Mariebergsgatan, inte lika märkbart genom vare sig kundkontakter hos SL eller väljare som hörde av sig till politiken, enligt Kristoffer Tamsons.

Han uppger att han i opposition nu kan driva på för att vidta åtgärder för att ompröva hur och på vilket sätt projektet med att få fyran att gå snabbare kan genomföras på ett smartare sätt.

– Det här är en av många frågor jag tar med mig i mitt fortsatta arbete i opposition. Fungerar inte saker som de ska måste förvaltningen vara öppen för lyssna och förändra.