De första nya trygghetslarmen började installeras i oktober men snart drog Stockholms stad i nödbromsen. Staden anser inte att kravet, att larmen ska fungera i 72 timmar utan extern strömkälla, uppfylls. Det är viktigt om det till exempel skulle bli strömavbrott.

Staden krävde att få reklamera larmen och hävde senare hela avtalet med företaget Tunstall, som vunnit upphandlingen om larmen. De första två åren skulle Tunstall leverera 4000 nya larm till ett värde av fyra miljoner kronor.

Dagens larm slutar fungera 2025

Nu står det klart att staden kommer behöva byta ut och köpa in betydligt fler larm än så. Redan år 2025 ska Telia ha släckt ner 2G-nätet och alla trygghetslarm, idag drygt 15 000 larm i Stockholm, måste sen vara anpassade till 4G.

Därför måste nu staden dra igång en ny inköpsvända för att få tag i 16 000 trygghetslarm, snabbare än planerat.

För att korta tiden föreslår äldreförvaltningen nu att staden inte börjar om med en egen upphandling utan sköter det genom Sveriges kommuner och regioners inköpscentral.

– Det kommer vi att ordna men takten höjs jämfört med tidigare, säger Carl Smitterberg, kommunikationschef på äldreförvaltningen.

Företaget: Inget fel på larmen

Mitt i har sökt företrädare för Tunstall för en intervju. I ett mejl svarar bolaget att man anser att alla krav enligt avtalet med staden är uppfyllda. Tunstall bestrider därför hävningen. På frågan om bolaget kommer att ta juridisk strid och kräva staden på ersättning svarar Tunstall att “Tunstall vill diskutera detta med Stockholm stad kopplat till befintligt avtal”.

https://www.mitti.se/nyheter/staden-betalar-111-miljoner-avslutar-utdragen-sopkonflikt/repucz!b9zCHWdCriDyMZ7A0iykgw/

Enligt staden har det i nuläget inte kommit något krav på kompensation från Tunstall.