Efter flera års varningar om att de får för lite pengar från kommunen för sin verksamhet går företaget Utvecklingspedagogik idag ut med att de lägger ner tre av sina skolor.

I ett pressmeddelande vädjar företaget till Stockholms stad.

"Samtliga samhällsaktörer verkar vara rörande överens om att en fungerande skolgång är en avgörande faktor för barn i Sverige. Vi vädjar till våra beslutsfattare: Riv inte ner fungerande skolor för de elever som har de största stödbehoven, det blir förödande."

Vill ha krismöte

Mitt i har tidigare rapporterat om den bristande ekonomin, som främst beror på att staden ger avslag på ansökningar om extraresurser, ett så kallat tilläggsbelopp. Efter påtryckningar arbetades systemet om. Men det verkar alltså inte ha haft önskad effekt.

Stänger ner i vår

Beslutet om nedläggning gäller Lunaskolan Södra i Kärrtorp och Lunaskolan Bromma, som kommer avsluta sin verksamheter efter läsårets slut. Resursskoledelen vid Svedenskolan Bergshamra i Solna kommer successivt att fasas ut med början av läsåret 2022/2023.

Oppositionsborgarrådet Kadir Kasirga (S) kallar det ett misslyckande för det moderatledda styret.

– Jag förväntar mig att skolborgarrådet kallar till krismöte för att lösa den uppstådda situationen. Staden måste finansiera dessa verksamheter så att barnen kan få den hjälp de behöver. Det måste nu finnas en handlingsplan för att placera de här barnen i kommunala skolorna. Det är många oroliga föräldrar nu. Nu måste vi lösa den här situationen. Kanske måste vi göra en ny översyn av tilläggsbeloppen. Vi sträcker ut en hand och är beredda att hjälpa till att hitta en konstruktiv lösning.

Svarar på kritiken

Isabella Smedberg-Palmgren (L) är skolborgarråd i Stockholm och skriver i en kommentar till Mitt i att hon beklagar det inträffade, men att Utvecklingspedagogik har fått mer pengar per elev än andra skolor.

– Att Lunaskolorna lägger ner är verkligen jättetråkigt, det rör sig om ungefär 100 elever. Jag förstår att man som förälder känner oro. Stockholms stad kommer säkerställa varje barns skolgång. Vi har öppnat en mottagandeorganisation som kommer ta fram en lämplig skolplacering för varje elev utifrån deras behov.

Hon säger också att Utvecklingspedagogik har fått ett extra bidrag som inneburit att de haft nästan dubbelt så hög ersättning per elev jämfört med elever på andra skolor.

– Det är tråkigt att det inte har räckt. Problemet är i grunden en lagstiftningsfråga och måste lösas nationellt. Stockholm har uppmanat regeringen att skyndsamt se över lagstiftningen. Den är fortfarande obesvarad, vilket är bekymmersamt.