Hundratusentals resenärer åker i Stockholms tunnelbana varje dag. Brandskyddet brister vid många stationer. Foto: Stefan Källstigen

Efter kritiken: SL skärper brandsäkerheten för 851 miljoner

Många av SL:s tunnelbanestationer har för dåligt brandskydd. Utrymningsvägar saknar skydd mot rökspridning och det finns brister i brandvattenförsörjningen. Nu ska skyddet stärkas, för 851 miljoner kronor.

  • Publicerad 17:55, 15 mar 2020

Det finns många och stora brister i brandskyddet i Stockholms tunnelbana. Efter en inspektion 2018 krävde Storstockholms brandsförsvar (SSBF) förbättringar vid 51 stationer under jord.

Svårt för brandmännen

Den kanske allvarligaste kritiken gällde utrymningsvägarna. Många underjordiska stationer saknar brandavskiljare, det vill säga väggar eller dörrar som går att stänga så att brandrök inte sprids mellan plattform, rulltrappa hiss och utrymningsvägar. Utan sådana är det svårt att utrymma på ett säkert sätt och arbetet blir mycket svårare för brandmännen.

Dålig tillgång till vatten

En annan allvarlig kritik gällde brandvattentillgången. Storstockholms brandförsvar kräver att den förbättras vid flera t-banestationer. Vid vissa stationer saknas till exempel väl fungerande stigarledningar – fast monterade rör som gör att brandmännen slipper dra slangar långa sträckor.

– Tunnelbanan byggdes utifrån sin tids krav. Nu rustar vi den utifrån de krav som uppstått sedan dess. SSBF har förtydligat vad som är mer brådskande att ta tag i, säger Kristoffer Tamsons (M) ordförande i trafiknämnden i Region Stockholm.

Satsar 851 miljoner

På tisdag väntas trafiknämnden klubba beslutet om stärkt brandskydd i tunnelbanan. 851 miljoner kronor blir kostnaden för arbetena, som ska göras i etapper och vara helt klara 2026.

Brandavskiljare och brandvattentillgången är alltså de stora posterna. Men SSBF fann också många andra brister. Det var till exempel utrymningsskyltar som inte lyste, sopor ställda i utrymmen där de utgjorde en brandfara och hål som tagits upp i brandcellsväggar.

– Mycket är sådant som ingår i det löpande arbetet och som vi redan åtgärdar efter hand, säger Kristoffer Tamsons.

Ett arbete med att införa brandavskiljare i tunnelbanan startade redan 2008. Installationer gjordes vid tolv stationer innan arbetet avbröts 2011, bland annat av kostnadsskäl.

Brandsäkerheten i tunnelbanan får skarp kritik

 

 

Fakta

Här ska brandavskiljare installeras

Vid de här stationerna ska bristerna vara åtgärdade senast den 31 december 2024:

  • Duvbo
  • Hallonbergen
  • Hjulsta
  • Huvudsta
  • Mörby centrum
  • Rinkeby
  • Rissne
  • Skarpnäck
  • Solna strand
  • Universitetet
  • Västra Skogen

Vid de här stationerna ska bristerna vara åtgärdade senast den 31 december 2026:

  • Akalla
  • Danderyds sjukhus
  • Fridhemsplan
  • Gärdet
  • Husby
  • Karlaplan
  • Kungsträdgården
  • Liljeholmen
  • Mariatorget
  • Medborgarplatsen
  • Näckrosen
  • Odenplan
  • Rådhuset
  • Rådmansgatan
  • S:t Eriksplan
  • Skanstull
  • Slussen
  • Solna centrum
  • Stadion
  • Stadshagen
  • Sundbyberg centrum
  • T-Centralen
  • Tekniska högskolan
  • Tensta
Källa: SL
Visa merVisa mindre