När Wall street Nacka arrangerades 2019 kritiserades den kommunalt finansierade muralmålningsfestivalen och Nacka kommun för att ha styrt konstnärerna. Konsten skulle enligt festivalens programkod inte vara rebellisk, aggressiv eller en ”protest mot dåliga samhället” i stället fredlig, mjuk och ”för det goda samhället”.

https://www.mitti.se/nyheter/heilande-ekorre-till-wallstreet-i-nacka/repver!e5pK9vdyB2d@CUIqNqSD1Q/

”Tydliga ramar”

Myndigheten för kulturanalys gav kritikerna rätt. I rapporten Så fri är konsten 2021 konstaterade myndigheten att politiker ”påverkar, eller riskerar att påverka, den konstnärliga friheten negativt”. Nacka och Wall Street Nacka lyftes fram som ett ”exempel där kommunen satt tydliga ramar för konstnärligt innehåll”.

Nacka kommun stöttar tillsammans med Stockholm, Upplands-Bro och privata företag årets festival. Men den arrangeras av den politiskt neutrala organisationen Storstockholm konst och arkitektur. Festivalen har också justerat sin konstpolicy och betonar att ”den konstnärliga kvaliteten och den konstnärliga friheten är viktig”. Men enligt Fredrika Friberg har festivalen inte bett konstnärerna att ta ut svängarna mer den här gången.

– Den konstnärliga friheten är viktig och det var den förra gången också. Det hade framgått om frågan ställts direkt till konstnärerna, men deras perspektiv lyftes tyvärr inte i debatten då, säger Fredrika Friberg.

”Åt helt fel håll”

Kommunalrådet Mats Gerdau (M) känner inte till att en Hitlerhälsande gnagare ska vara en del av Wall street Stockholms konstverk i Nacka.

– Jag tror inte jag som politiker ska gå in och kommentera olika konstverk.

Aktar kommunen sig från att styra konstnärerna den här gången?

– Det var en väldig feluppfattning. Vi gick inte in och styrde olika konstnärer då och gör det inte nu heller.

Mats Wikström tyckte att kritiken mot Fredrika Friberg och festivalen var orättvis. Hans skulptur Benlängds avstånd som också ska vara med i festivalen och stå i Nacka strand är en ”slags ironisk kommentar till hela händelseförloppet”.

– Vi konstnärer är så bra på att begränsa oss själva. Det finns dogmer för hur konst ska se ut för att vi ska nå framgång. Där är vi ju mycket mer styrda än när en kommun säger: ”Gör fina grejer!” Att kritisera det är att slå åt helt fel håll, säger Mats Wikström.