Molly Ahlqvist, 16, har alltid varit intresserad av motorsport. Hon började nyligen på kartingskola och idag fick hon pröva en riktig tävlingskart för första gången. Foto: Erik Lejdelin

Efter krisen: Nu bränns det gummi som aldrig förr

För två år sedan räddades Järfälla Motorklubb efter att ha levt med kniven mot strupen i flera år. Mitt i hälsade på för att ser hur klubben mår i dag. – Vi hankar oss fram, säger klubbens nya ordförande Johan Varland.

  • Publicerad 06:50, 12 jun 2021

Jag tror definitivt att vi kommer att se fler tjejer i framtiden.

Att låta tjugofem tioåringar sätta sig i bilar som blåser runt i 85 kilometer i timmen låter kanske inte som världens bästa idé.

– Det går hur bra som helst. Det händer någonting i huvudet när de får det ansvaret, säger Johan Varland.

Han är nybliven ordförande i Järfälla MK och två av hans barn är redan inne i sporten. Hans egen 6-åring gasar runt i en kart som når 45 kilometer i timmen.

– Det är generellt sett en väldigt trygg sport och det händer väldigt få olyckor.

Fraktur i ryggen

Men för 45-årige tävlingsföraren Marcelo Vargas var det nära på att gå snett för fem veckor sedan.

– Jag hade världens krasch här ute på rakan. Fick en fraktur i ryggkotan och i revbenen.

Han har precis kommit ur sin rehabilitering, men har redan satt sig bakom ratten. Hans kart går 0 till 100 på 2,6 sekunder. Snabbare än många Formel-1 bilar.

– Jag har hängt här i 25 år. Det är passionen som gör att jag fortsätter.

Skapade rabalder i media

Ordförande Johan Varland bekantade sig med klubben under dess mest turbulenta tid. För fyra år sedan var hela banan en hårsmån från undergången. Det är en lång historia som skapade rubriker i Mitt i, kvällstidningarna och TV.

Nu, flera år efter att dammet lagt sig, kan de ändå inte riktigt andas ut. En stor del av ekonomin bygger på stöd från flera kommuner, däribland Sollentuna. Men politiker byts ut, andra viljor kan börja styra.

– Eftersom vi betalar så mycket mer än andra idrottsklubbar i Stockholm är vi beroende av kommunalt stöd. Och att vi har framgångsrika hyresgäster som hyrkarten, det gör att vi hankar oss fram.

Och sedan klubben var på fallrepet har medlemsantalet skjutit i höjden. Pandemin ströp alla tävlingar, men det lockade till sig fler medlemmar. En vanlig söndag kan hundra kartar vråla runt på banan. Så såg det inte ut för bara fyra år sedan.

Men är det inte en dyr sport?

– Min dotters första kart kostade 4 000 kronor. Men den kan du sälja för 4 000 sen. Det är billigare än häst och utförsåkning men dyrare än många andra sporter.

Passar barn med diagnoser

Han säger att det är en lagsport, men att man här slipper mycket av den "sociala tuppfäktning" som kan finnas i andra lagsporter.

Det leder, berättar Johan Varland, till att många barn med diagnoser hittat sin plats här.

– Här kan du vara annorlunda på ett annat sätt. I det lilla laget man är i är det lättare att vara sig själv. Alla behöver inte vara likadana, så som det exempelvis kan vara i ett fotbollslag.

Tjejer är på väg

Ute på banan vrålar en ensam kart. Dammet yr.

Det är 16-åriga Molly Ahlqvist från Åkersberga. Det är första gången hon satt sig i en riktig tävlingskart.

– Den har mer hästkrafter än en hyrtkart och det kände man verkligen när man gasade. Den drog iväg jäkligt snabbt.

Som tjej är hon i minoritet i sporten, men saker och ting håller på att hända.

– Det har varit en mansdominerad sport sedan länge. Men det är mycket unga tjejer som kommit in i sporten nu, men de har inte nått upp till eliten ännu. Så jag tror definitivt att vi kommer att se fler tjejer i framtiden.

Klubbens öde engagerade många

2015 kom chockbeskedet att klubbens arrendeavtal skulle sägas upp av markägaren, Sollentuna Häradsallmänning. Kända motorprofiler och kändisar som Järfällasonen Mikael Persbrandt gick ut till försvar.

Politiska motsättningar förhindrade att ett nytt avtal kom på plats.

Bara dagar innan allt skulle rivas upp slöts ett nytt avtal med markägarna i slutet av 2017. Men avgiften höjdes kraftigt från 400 000 till 1,5 miljoner kronor och deras yta minskade rejält.

Ännu en kamp om finansieringen drog igång. Till slut landade man i att Sollentuna, Järfälla och över 20 andra kommuner som har unga medlemmar i klubben går in och delfinansierar arrendet.

Gokartbanan i Stäket är den enda i hela länet som uppfyller tävlingsstandard.

Visa merVisa mindre

Fler nyheter i Vi i Sollentuna

Över tio år gammalt dna-prov fällde man för barnvåldtäkt

Nyheter Nytt analysverktyg visade annat resultat En man från Sollentuna fälldes för våldtäkt mot barn 2010, men friades i hovrätten. I fjol ansökte riksåklagaren om resning efter ny analys av ett arkiverat dna-prov – och nu har domen ändrats på...måndag 26/7 19:00

Självplock av jordgubbar i Väsby dröjer till nästa år

Nyheter Corona satte stopp för korona Den som vill plocka lokala jordgubbar får ge sig till tåls ett år till. Upplands Väsby Självplock håller stängt även denna säsong – men 2022 blir det en ny fräsch sort i odlingen.fredag 23/7 16:29

Erik tävlar bland världseliten i bågskytte

Nyheter Sollentunabo debuterar i seniorlandslaget 22-årige Erik Persson debuterar i seniorlandslaget i bågskytte. Samtidigt som han är heltidsstuderande KTH-student är han en av Sveriges mest relevanta compound-skyttar. "Det krävs mycket planering...fredag 23/7 14:42