I samband med att priserna på drivmedel och elförbrukning har ökat under det senaste halvåret så har nu även prisökningen på livsmedel börjat märkas av ordentligt.

Birgitta Sjöblom rullar förbi kyldisken inne på Hemköp i Mörby centrum.

– Det är fruktansvärt, säger Birgitta Sjöblom.

– Allt har blivit dyrt. Jag handlar det jag ska, en gång i veckan och har inte planerat på att ändra på det. Men det märks av att det förändrats, säger hon.

Det är inte bara konsumenter som påverkas. Här i Enebyberg har mycket förändrats de senaste månaderna, säger Alexandra Rosander, ICA-handlare på Ica Nära.

– Det kan man lugnt säga.

– Jag blir lite ledsen när kunder insinuerar att vi tjänar pengar på att matpriserna ökar. Det gör vi inte, säger hon. Tvärtom så tjänar vi mindre då vi inte kan lägga hela prisökningen på våra kunder som har det kämpigt.

Fått gå ner i timmar

Hon berättar att personalen fått gå ner i timmar för att minska utgifter.

Den stora förändringen har legat på kostnader för elförbrukningen. En kostnad som mer än dubblerats det senaste halvåret, menar Alexandra Rosander.

– Just nu är det kämpigt. Men vi planerar och ser optimistiskt på att det förändras och blir mer som vanligt. Det finns trots allt de som har det värre här i världen, säger hon.

Letar extrapriser

Förutom ökade elkostnader har köpmönstret även påverkats. Lika många handlar mat, som vanligt, men köpen är ofta mindre, menar hon.

– Nu har kunderna större fokus på kampanjpriser.

Har du ändrat ditt köpbeteende när matpriserna har ökat?

Butikschef på Hemköp i Mörby centrum, Linda Gunnarsson, instämmer med att köpbeteendet förändrats.

– Man väljer den billiga bönan just nu.

En vanlig fråga från kunder är om ökade priser på mejerihyllan.

– Ett smörpaket har ökat med cirka 20 kronor, så det kan man förstå, säger Linda Gunnarsson och kollegan Robin Andersson, ställföreträdande butikschef, instämmer.

Generellt ser de att de dyrare varorna, som charkvaror, minskat något.

– De som annars köper färsk kyckling väljer kanske den frysta nu, dels för att det är billigare men också eftersom det håller längre, säger Robin Andersson.

De berättar att de också påverkas av ökade elkostnader.

– Ja, men kanske inte i samma grad som söderut i Sverige. Det är olika i olika butiker. Men visst gör vi det, säger Linda Gunnarsson.

Förtvivlade

Det har blivit viktigt att hjälpa kunderna med att hitta kampanjer och liknande.

– En del är förtvivlade i det här läget, och det förstår vi. Det märker vi framförallt hos pensionärer, som inte alltid har så mycket pengar att röra sig med, säger Linda Gunnarsson.

– Vi gör allt vi kan för att hålla nere priserna. Men den här krisen påverkar oss också i allra högsta grad, säger hon.