De så kallade farthindren, i form av plåtluckor som öppnas i marken, byggdes i fjol utanför Sörgårdsskolan i Kälvesta och längs Vårholmsbackarna i Vårberg.

En mätning från 31 mars visar nu att runt 80 procent håller hastigheten på cirka 30 kilometer i timmen på platserna.

https://www.mitti.se/nyheter/snart-far-kalvesta-nya-farthinder/reptby!Rw@hfnqWmybgAZoa0MGcqA/

– Vi ser redan nu att hastigheterna sänkts betydligt. Den andel förare som tidigare körde mycket fortare än hastighetsgränsen, mellan 47,5 till 56 km/h i timmen, ligger numera i spannet mellan 31 till 35 km/h, säger Erik Söderberg, pressansvarig på trafikkontoret.

Sensorer mäter hastigheten

Kör bilisten för fort fälls helt enkelt luckan ner i marken och man slår i kanten rätt duktigt med däcken. Intill vägen sitter sensorer som mäter fordonens hastighet.

https://www.mitti.se/nyheter/har-ska-kalvesta-fa-falluckor-mot-fortkorare/repshp!NGHQQTwaCeBfSmX2SbSWw/

Vid Sörgårdsskolan har man tydligt sett hur bilisterna saktar ner just innan farthindret, enligt rektorn Tobias Hansson.

– Det är en avsevärd skillnad. Men vad som händer efter farthindren kan vi inte säga något om.

Har trafikmiljön förbättrats?

– Svårt att säga. Det beror ju på vad som sker efter farthindret, säger Tobias Hansson.

"Behövs fler åtgärder"

Det finns de runt skolan som kräver fler åtgärder. Leif, som bor intill korsningen Tenorgränd/Björnidegränd, hävdar att många kör lika fort som förut.

– Snitthastigheten har sänkts, men många kör bara över falluckan. Eller så tvärnitar man precis framför, rullar över och gasar på igen. På det stora hela har det inte blivit mycket säkrare, tycker jag. Många firmabilar, budbilar och mindre fina bilar dammar bara över luckorna i 50-60 km/h, säger Leif.

https://www.mitti.se/debatt/debatt-farthinder-och-hastighetssankningar-behovs/reptbu!Ug@D40u6717fPxUSYl4QMw/

Enligt trafikkontoret ska farthindren inte förstöra fordonen, utan endast ge en signal om att hastigheten är för hög. Leif anser att staden borde komplettera med ett vanligt fartgupp i höjd med falluckorna.

– Det tror jag skulle bli bättre och säkrare.

Kan bli permanenta

Farthindren testas som längst till och med sista december 2022. Sedan ska staden besluta om huruvida man ska göra dem permanenta eller inte, och om de ska byggas på fler platser.

– Vi kommer titta på mätningarna, hur hindren fungerat och även utvärdera hur driften och underhållet fungerat, säger Erik Söderberg.

https://www.mitti.se/nyheter/hellden-fall-luckor-ska-stoppa-fartsyndare-pa-30-vagar/lmshp!6692267/

https://www.mitti.se/nyheter/blaljuschefens-varning-fartguppen-sinkar-ambulanserna/repuak!zJgm@fIjPaBrazpqQTupQ/