Stockholm har som mål att ta rollen som en internationell förebild i det globala miljö- och klimatarbetet. Bland många mål nämns ofta ”ett fossilfritt och klimatpositivt Stockholm 2040” med ”frisk luft och god ljudmiljö”.

För att klara detta krävs det stora förändringar. Inte minst inom transportsektorn.Enligt Trafikverket är det framförallt tre punkter som blir centrala.

https://www.mitti.se/nyheter/dubbla-budskap-om-biltrafiken/repucE!TbHYXMA0aAPaiqUby@@wlA/

✓  Påskyndad elektrifiering av fordonMålet är 60 procent laddbara personbilar i nyförsäljning 2030, 90 procent 2040.

 Ökad reduktionspliktDet här innebär att regeringen kräver att alla drivmedelsleverantör varje år måste minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel med en viss procentsats.

✓  … Och ett dubblerat bränslepris 2040För att dämpa den kommande trafikökningen räknar Trafikverket med att bränslepriset kommer vara dubbelt så dyrt 2040 jämfört med idag.

– Det här behöver vi dels för våra egna klimatmål. Dels för att visa resten av världen att det här är en möjlig väg, säger Jonas Eliasson, måldirektör på Trafikverket, på ett seminarium förra veckan.

– Det är en jättestor utmaning. Inte minst för att vi behöver mycket, mycket mer el för att klara av den här ekvationen, säger Sven-Erik Österberg landshövding i Stockholm.

https://www.mitti.se/nyheter/de-skapar-stockholms-framtid-sa-tror-de-2070-blir/lmtiu!9019393/