Årets snöröjning har blev föremål för hård kritik, där många menade att cykelbanor prioriterades över stadens gångstråk. Som en nödlösning sattes, på test, isrivningsmaskiner in för att få bort snö och is från trottoarer.

– Överlag har isrivningsmaskinerna fungerat bra. Ett par problem fanns, som att de inte kan ta sig fram överallt, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Däremot ser de inte ut att bli ett stående inslag i stadens snöröjningsarsenal, eftersom maskinerna är högljudda och åtgärden dyr.

– Men nu vet vi att möjligheten finns, om samma problem skulle uppstå igen, säger Daniel Helldén.

Inför nästa vinter ska staden även se över sina avtal och upphandlingar med entreprenörer.

– Vi kan konstatera att flera av våra avtal inte tar höjd för den typ av problem som uppstod den här vintern. Längre fram får vi justera kontrakten, genom att till exempel ytterligare skärpa kriterierna för gångbanor, säger Daniel Helldén.

Även fastighetsägare har ett ansvar i att hålla trottoarer isfria, menar Daniel Helldén, men den här vintern har inte alla skött sig. De har ansvar för den snö som faller ner från hustaken och vatten som rinner ut från stuprännor och blir till is.

– Frågan är vad för formella befogenheter staden har att gå på om de inte sköter sig. Det kommer redogöras under våren, då kan vi se om staden kan vara mer aktiv i att se till att reglerna efterlevs.

Denna vinter sjösattes även ett pilotprojekt för sopsaltning av gångbanor. Resultatet ska nu utvärderas, och förhoppningen är att tekniken kan användas nästa säsong.