I september förra året berättade vi om ett mejl som kommit till redaktionen efter en artikel om en uppdatering av elnätet i Håbo.

”Läste artikel om strömavbrott i nr 37 sidan 4, där EON’S Lena Berglund nämner alla förbättringar som genomförs i elnätet. Detta har de sagt flera flera år nu och jag har mailkonversationer som styrker detta då jag har många hushållsmaskiner och apparater som tagit stryk av detta och lämnat jordelivet allt för tidigt. Enligt EON så ska nu detta bli en allt sällsammare upplevelse...Och vad händer precis när jag läser detta....STRÖMAVBROTT!!!

Kunde inte komma lägligare och beskriver situationen vi har varit och fortfarande är i.”

Många orsaker

Det finns flera orsaker till elavbrott. Väder och vind framförallt, men en stor utmaning är att det ofta är kablar som grävs sönder. Vid tolv tillfällen i Upplands-Bro och vid elva tillfällen i Håbo under 2020 grävdes elkablar av.

I Håbo handlar det om en fördubbling jämfört med året innan

– Det är ett eskalerande problem. Det blir värre och värre för varje år. Kunderna får strömavbrott och det drar en massa resurser från oss. En annan sak är att det är en allvarlig säkerhetsfråga. Jag vill ju inte att det händer något riktigt allvarligt, säger Lena Berglund.

– Det är högspänningskablar, det är grävmaskiner, det står människor i närheten.

Orosanmälningar

Från och med nu kommer Eon börja göra orosanmälningar till Arbetsmiljöverket varje gång ett företag gräver av en kabel utan att ledningsvisning gjorts.

– Alla företag har rätt att be om utsättningen av kablar och den informationen kan man få helt gratis. Man har rätt att få det inom två veckor, men tyvärr är det ofta tidspressat och då chansar man.

Så ofta i Bålsta och Upplands-Bro, vad kan det bero på?

– Det händer mycket i de båda kommunerna. De expanderar mycket, bara de senaste tio åren.

Ett avbrott kan kosta ett företag stora pengar, förklarar Lena Berglund

– Det är en kostnad för aktören som gräver av. Vi fakturerar den faktiska kostnaden för skadan och det är 7000 minst, men vid ett tillfälle var kostnaden 250 000. Det är framförallt en samhällsförlust, att kunderna drabbas av ett avbrott nästan helt i onödan.