Stockholm vatten och avfall ska bygga en ny tunnel för dagvatten; Nya Östbergatunneln, mellan Hammarbyhöjden och Saltsjön.Projektet kräver att två arbetstunnlar sprängs fram. Den ena kommer att ha sin mynning i Hammarbyskogen. Det beslutade stadsbyggnadsnämnden, efter att ha valt mellan tre olika placeringar i området.

Det alternativ som valdes anses ha minst påverkan på de som bor i närheten.

”Etableringens läge med omgivande skog gör att påverkan på boende i närheten genom buller från tunnelarbetena blir begränsad”, står det i tjänsteutlåtandet.

Marken återställs efter byggtiden

Byggstarten är planerad till 2022, alltså nästa år. Arbetsområdet i skogen beräknas bli cirka 4000 kvadratmeter. Det kommer enligt stadsbyggnadskontoret att anläggas huvudsakligen på öppen grönyta och utan intrång på mark med höga naturvärden.

Många transporter

Den största påverkan på omgivningen lär snarare bli alla de transporter som måste ske till och från arbetstunneln, bland annat då bergmassor ska fraktas bort.

Bara själva arbetstunneln måste bli 45 meter djup. Lägg därtill det material som ska upp från själva den två kilometer långa avloppstunneln.

– Det kommer bli många transporter under lång tid, konstaterar Henrik Nilsén, stadsbyggnadskontoret.

Ny väg ett måste

Transportvägen är ännu inte spikad. Men allt talar för att en ny bilväg anläggs genom skogen ner mot Hammarbyvägen – en vägdragning som redan diskuterats inför bostadsprojektet Sjöstadshöjden.

– Den vägen var ändå tänkt gå fram till ungefär den plats där etableringsytan för arbetstunneln hamnar, säger Henrik Nilsén.

Efter byggtiden ska arbetstunneln stängas och platsen återställas. 2026 ska den nya avloppsledningen tas i drift.