– Det är helt stört att man börjar prata om det här först nu, säger Dylan Timms.

Det man börjat prata om är att införa krav på bilbälten, vinterdäck och att endast en passagerare ska tillåtas per säte i en a-traktor.

Transportstyrelsen föreslår också tekniska krav som gör det svårare att manipulera hastighetsbegränsningen – och att man ser över utbildningen för AM-körkort med ett större fokus på risker. Förslaget ligger på regeringens bord.

För att få köra en a-traktor krävs ett körkort med AM-behörighet, det vill säga körkort för moped klass I, ibland kallat moppekörkort. Åldersgränsen för att ta AM-körkort är 15 år.

Oacceptabelt

17-åriga Dylan Timms går på Hersby gymnasium – där många a-traktorer står parkerade – och han har hållit en skolpresentation på temat. Han argumenterade för att det är oacceptabelt att unga tillåts ta de risker det innebär att vara förare av en a-traktor i dag.

– 15-åringar ska inte behöva dö i trafiken för att det saknas tillräckligt bra kontroller. De har inte det konsekvenstänk som krävs, säger Dylan Timms.

– Många a-traktorer har kraschat i Sverige. Det är verkligen så onödigt.

18-åriga Emily Tajiev, även hon elev på Hersby gymnasium, är förvånad över att vinterdäck inte är ett krav.

– Jag har två vänner som råkat ut för olyckor, båda inträffade i vinterväglag. Det borde verkligen vara krav på vinterdäck.

Även eleven Jelena Zetterström har vänner som råkat ut för olyckor.

– Jag känner folk som kvaddat sina a-traktorer.

Många trimmade bilar

Det är vanligt att unga manipulerat sina fordon så att de kan köra fortare, menar eleverna. Det är inte lagligt, men inte heller särskilt svårt.

– Man hör och ser hur fort de åker. Jag tror att kanske en på fyra förare timmar sin a-traktor, säger Dylan Timms.

I skolan pratar man mest om parkeringsproblemen a-traktorerna och mopedbilarna för med sig, berättar eleverna. Det finns omkring 180 a-traktorer registrerade på Lidingö och många av dem verkar husera just här. Inte en ruta står tom när Mitt i kommer förbi.

– Vi pratade mer om risker i högstadiet, säger Victoria Elias, elev på Hersby.

Många fordon utanför skolan är omgjorda jeepar, stora dyra bilar. Även ännu mer exklusiva bilar än så har synts på Lidingös vägar, omgjord till a-traktorer.

Dylan Timms tror att många skippar bilbältet om det inte är ett krav.

– Jag är ledsen, jag har inte så mycket positivt att säga om det här.

Vill höja hastigheten

Många har vänt sig till Transportstyrelsen med önskemål om en höjning av hastighetsbegränsningen för a-traktorer, som i dag får köra 30 kilometer i timmen.

Argumentet är att omkörningar kan vara farliga.

Men i dagsläget vill Transportstyrelsen behålla gränsen.

Carolina Häggkvist, pressansvarig på Transportstyrelsen, kan inte säga när de nya reglerna gällande bilbälte, vinterdäck och annat kan införas.

– Vi redovisade förslaget till regeringen förra veckan så nu ligger det på regeringens bord. Det handlar dels om att bereda ärende, dels att fatta beslut.