Att veta var man ska vända sig inom vården när man behöver hjälp kan vara krångligt. Att dessutom hitta rätt om man inte kan svenska språket så bra kan vara än krångligare.

Det tyckte systrarna Biyan Kaya och Dilan Kaya, som har rötter i Hjulsta, och deras vän Shina Hagh, som bestämde sig för att ta tag i problemet.

Både Biyan och Shina har gedigen erfarenhet av arbete inom vården och beskriver hur frustrerande det kan vara för patienter att inte känna att de kan uttrycka sina besvär.

– Det finns väldigt många termer inom vården som du ofta förväntas kunna när du försöker söka vård. Det är allmäntillstånd, husläkare, vårdinstans – ord som aldrig används annars. Om du inte kan språket kan det bli förvirrande i vissa fall. Behöver du komma till en vårdcentral, gyn, psykiatrin, åka till akuten eller få tid hos en specialist?, säger Biyan Kaya.

Få mer kött på benen

För att förenkla vägen från symptom till vård har de nu skapat den digitala tjänsten Bashi tillsammans med ett team av läkare, sjuksköterskor och ett medicinskt råd. På sidan kan den som har ett problem fylla i information om problemet och symptomen och bli guidad rätt.

I dagsläget finns sidan på tio olika språk, bland annat somaliska, arabiska och persiska.

– 1177 är bra och har många språk, men ofta är det väldigt mycket information där och kan bli onödigt krångligt. Här går vi mer rakt på sak och man får fylla i sina symptom, sedan rekommenderar Bashi vilken typ av vård du ska söka och visar dig även var den närmsta sådana instansen finns och hur du ska gå till väga.

Teamet har dessutom samlat in information om vilka språk som pratas på vårdcentralerna och vilka resurser som finns, vilket visas på hemsidan.

– Vi hoppas kunna stärka människor i att de faktiskt söker rätt vård, på så sätt kan de få rätt hjälp snabbt och även vara trygga i att de kommit rätt när de kontaktar en vårdinstans, säger Biyan Kaya.