Alexander Wiklund, Liam Jelmhag och Selma Cerin fick i uppgift att starta ett så kallat UF-företag under en kurs i entreprenörskap på Viktor Rydbergs gymnasium vid Odenplan där de går andra året. Deras affärsidé är en tröja med budskapet ”Don´t forget today”.

– Vi vill påminna om att i dag också är en dag och att man kan ta tillvara på den. Många unga känner ångest inför framtiden, i och med pandemin finns färre jobb och fler söker till högskolor och universitet. Det stressar på ytterligare, säger Alexander Wiklund.

Stress över framtiden

Alla tre säger att de känner viss stress över framtiden.

– Det känns som att det finns en del saker som man ”ska” bocka av när man har uppnått en viss ålder. Till exempel borde man nu ha ett bra extrajobb, kanske i butik, för att ha något på sitt cv när man går ut gymnasiet, säger Selma Cerin.

– Sedan borde man snart skaffa körkort, man tänker att alla kompisar kommer att göra det. Jag jämför mig en hel del med vänner och familj. Jag är tävlingsinriktad och vill nå högt. När alla gör bra ifrån sig vill man inte vara sämre.

Alexander Wiklund fyller i:

– Jag kollar ofta vilka antagningspoäng det är till de olika universiteten för att se vilka program som jag skulle kunna komma in på. Under pandemin har jag lagt extra mycket tid att tänka på sådant.

De vill studera vidare på universitet efter gymnasiet. Selma Cerin siktar på läkarlinjen, Liam Jelmhag på att bli diplomat och Alexander Wiklund på att plugga industriell ekonomi. Alla tre säger att de känner att nu, när de är mellan 18 och 25, är de ”viktigaste åren”.

– Det är ungdomsåren och det är då man ska ha som roligast.

Så hur bra är ni själva på att leva i nuet?

– Bättre sedan vi började med vårt projekt. När man ser tröjan blir man påmind om att inte bara hålla på att oroa sig över framtiden, säger Liam Jelmhag.

– Något man tidigare trodde var otänkbart, att känna ”yes, den här veckan får jag gå till skolan”, har också blivit verklighet nu när det är varannan vecka på distans, säger Selma Cerin.

Hur fångar man dagen då?

– Det kan till exempel handla om små saker. Träffa kompisar, lyssna på sin favoritlåt eller äta en glass, säger Liam Jelmhag.

Tröjorna säljer de via sitt instagramkonto ”Apaeroa”. Paeroa är namnet på den stad på Nya Zeeland där Liam skulle ha haft ett utbytesår om inte pandemin hade slagit till.

– Det var på planet hem som jag fick idén om en tröja med det här budskapet. Vi har sålt två tredjedelar av vår första kollektion. Mest till vänner.