Birgitta Dickson är ordförande för Företagarna Upplands-Bro och Malin Bergman Solming är ordförande i Håbo. Mycket av deras lokala träffar och verksamheter har ställts in eller blivit digitala.

B: Mycket av vår tid har gått och går till att försöka skaffa information, påverka och samråda med kommunen, svara på frågor från medlemmar och peppa för att stötta våra lokala entreprenörer i dessa tuffa tider.

M: I början av nästa år siktar vi på att kunna genomföra våra hållbarhetsworkshops tillsammans med ALMI:s föreläsare fysiskt. Funkar det inte så blir det digitalt. Vi är trötta på att ställa in - vi ställer om! Vi har också börjat skapa mingeltillfällen i kombination med marknadsföring av lokala företag vid våra Walk & talks. Vi bjuder på grillning och promenerar tillsammans med intressanta stopp hos företag som får presentera sig. Mycket uppskattat och trevlig form av umgänge!

B: Enskilda firmor har fått vänta ända tills nu innan de ens fått besked om statligt omsättningsstöd – det som aktiebolagen haft sedan i somras. Sedan har både alla vi företagare, alla fantastiska medborgare och vår kommun på många sätt försökt stötta de som drabbats – allt ifrån stödköp, hyressubventioner, ändade regler och sänkta taxor.

Vilka är de största utmaningarna som företagslivet står för i dessa tider?

M: Det största hotet, som vi tolkar det, är om Sverige stänger ner. Till exempel byggen, affärer, med mera. Största farhågan är fortsatt rädsla för neddragning på nödvändiga satsningar i samtliga branscher.

B: Den absolut största utmaningen alla vi företagare har är att ingen vet när detta ska sluta? Hur mycket värre kommer det att bli innan det vänder? Och hur kommer samhället och ekonomin se ut efter corona?

M: Det har dock kommit positiva saker ur det här eländet! Vi ser ett fantastiskt samarbete företagare emellan samt mellan kommun och företagare. Vi kämpar gemensamt och aldrig tidigare har man tänkt så mycket utanför sin box och stöttat varandra!

B: Företagarna Upplands-Bro startar nu upp, tillsammans med besöksnäring, butiker, andra lokala företagare och kommunen, satsningen Visit Upplands-Bro – med webb, Instagram, Facebook och tryckt magasin.