– Hej, vi kommer från länsstyrelsen och gör tillsyn utifrån den nya pandemilagen.

Den frasen har Moa Karlsson och hennes kollegor upprepat många gånger sedan den nya covid-19-lagen trädde i kraft den 10 januari.

Den här dagen är de i Barkarby, och betar av så många butiker de hinner på Stockholm Quality Outlet.

Vi tar rygg in i Levis-butiken. En skylt vid dörren talar om att här får max 20 kunder vistas samtidigt.

– Hur har ni räknat fram det? Finns det någon ritning eller annan dokumentation?

10 kvadrat per kund

Henrik Degerman, assisterande butikschef, förklarar att butiksytan är på 266,6 kvadratmeter, och att när de räknat bort kassa och montrar och dividerat med 10 så landade de på 20.

– Vi har till exempel åtta provrum, men bara tre är öppna, säger han.

Enligt lagen ska varje kund ha 10 kvadratmeters yta att röra sig på. Det ska också finnas möjlighet att tvätta eller desinficera händerna, samt information om hur smittspridning kan undvikas.

Färre kunder nu

Tillsynshandläggarna, som de kallas, noterar att det finns handsprit både vid dörren och kassan, samt markeringar i golvet som ska hjälpa kunderna att hålla avstånd.

Men så här en vardag i januari är butiken nästan tom.

– Det är fler kunder på lördagarna. Då står en anställd i dörren och räknar. Men det är ändå hälften så många kunder som en lördag ett normalt år, säger Henrik Degerman.

Välkomnar lagen

Moa Karlsson menar att butikerna vill göra rätt. Syftet är heller inte att "sätta dit" någon. Hon berättar om en liten butik, på bara 40 kvadrat, där fyra personer tilläts komma in samtidigt. Och då blev det trångt.

– Butiksägaren hade inte räknat bort disken och montrarna. När han gjort det insåg han att det bara kunde vara en kund åt gången. Då gick han ut och ändrade på skylten direkt.

Enligt kollegan Stefan Larsson välkomnar många butiksägare den nya lagen:

– De säger att de äntligen har en lag att luta sig mot när de ska hindra kunder från att trängas.

Repressalier

Men om någon verksamhet inte rättar sig efter tillsynshandläggarnas påpekanden, kan det bli tal om förelägganden, böter och i sista hand stängning.

Hittills har länsstyrelsen valt att göra tillsyn vid olika handelsplatser och centrum. Nästa steg blir gym och idrottsanläggningar. Festlokaler som hyrs ut kommersiellt är också deras ansvar. När det gäller restauranger är det kommunerna som har tillsynsansvaret.

https://www.mitti.se/nyheter/kontrollen-av-trangseln-i-butiker-har-redan-startat/repuar!Z8mXT5s0JQ9KbMJh1ipfVg/

"Kommit igång bra"

Tillsynsarbetet med fysiska inspektioner är helt nödvändigt för att följa upp att lagen följs, konstaterade socialminister Lena Hallengren (S) och civilminister Lena Micko (S) vid en pressträff på tisdagen. Men vägledning, information, råd och uppmaningar är också en viktig del, om hur föreskrifter ska tolkas, konstaterar ministrarna. Inga viten eller förelägganden rapporteras hittills efter inspektionerna.

– Min bild är att tillsynen har kommit igång bra, sa socialminister Lena Hallengren på pressträffen.

Regeringen har nu föreslagit en extra ändringsbudget, alltså att anslaget ökas till länsstyrelserna, så att de bättre ska kunna utöva tillsynen. Regeringen föreslår att länsstyrelsens anslag ökas med 145 miljoner kronor, och ytterligare 82 miljoner kronor fördelas till kommuner, länsstyrelser och regioner. Pengarna ska bland annat gå till tillsynspersonal.

Den vanligaste bristen ute i butikerna är att det saknas handsprit.

– Länsstyrelsernas avsikt är att hjälpa alla att göra rätt. För att det ska lyckas måste också enskilda personer fortsatt ta sitt ansvar, kommenterade Lena Hallengren på pressträffen.