PANDEMIÖPPNADE. Trots pandemin har flera verksamheter vågat öppna det senaste året. Foto: Pekka Pekkö

De har satsat på att öppna nytt under pandemin

Barberare, designer med klädaffär och en butik med både kläder och inredning för barn. Allt inom ett stenkast. Trots pandemin finns det flera som har vågat satsa på att öppna nytt.

  • Publicerad 14:44, 1 maj 2021

En trappa leder ner från Hantverkargatan 12 till barberarsalongen som Majed ”Marcus” Taghji och Ahmed ”Mike” Salim har renoverat för att skapa en gammeldags känsla.

Här har de, efter att ha jobbat några år tillsammans på en annan salong i området, klippt till och öppnat Two Barbers.

– Vi har trivts bra med varandra och på Kungsholmen så vi ville öppna eget. Vi tänkte inte så mycket på corona, vi tycker vi har en bra grund från våra stamkunder, säger Ahmed Salim.

De senaste åren har allt fler frisörer och barberare öppnat, men duon räds inte konkurrensen.

– Vi har jobbat länge och vet vad vi gör. Det spelar ingen roll om det har öppnat tio barberare. Vi känner att vi kan vår service, säger Ahmed.

Majed kom från Syrien för åtta år sedan, och Ahmed från Irak sex år sedan. Första tiden i Sverige var tuff enligt de båda, men i takt med uppehållstillstånd, jobb, familj och nu det nya företaget är de hoppfulla.

– Jag tror på mig själv, jag lärde mig svenska, träffade min sambo. Det var svårt men nu känns det bättre, säger Ahmed.

– Nu är det mycket bättre. Jag känner att jag har gjort något av mitt liv. Jag känner mer trygghet, har ett eget jobb. Mitt liv börjar nu, säger Majed.

NÖJDA. Majed ”Marcus” Taghji, til höger, och Ahmed ”Mike” Salim räds inte konkurrensen från andra barberarsalonger. Foto: Pekka Pekkö/Privat

VÅGADE. Katarina Johansson öppnade sin butik med egendesignade kläder förra sommaren, mitt under brinnande pandemi. Den bästa satsningen hon gjort, berättar hon. Foto: Pekka Pääkkö

Går man sedan vidare till korsningen Pipersgatan/Bergsgatan finns det fler nykomlingar.

Efter att jobbat bland annat för H&M och flera år utomlands, satsade Katarina Johansson på en egen klädkollektion med nätbutik och några pop up-butiker. När den här lokalen dök upp och hon tog chansen och öppnade en fysisk butik med sina egendesignade kläder ”We Two Stockholm” – mitt under brinnande pandemi. Det var ingen tvekan. 

– Det här är min bästa satsning, det är fantastiskt att få möta kunden i butik. Jag har en nätbutik och några få återförsäljare också så jag har flera ben att stå på, säger Katarina 

– Visst har det varit tufft, speciellt efter restriktionerna i höstas. Då dog det helt här, men jag fick hjälp med reducerad hyra i tre månader och sedan kom det i gång igen. 

Lokalen var egentligen mest tänkt som kontor och showroom. Nu filar hon i stället på att utöka öppettiderna och kanske ta in någon som kan hjälpa henne. 

– Många har en övertro på näthandeln. Men det är inte lätt att ha en nätbutik, det är en enorm konkurrens. Jag har märkt att många här uppskattar kvalitet och det personliga mötet med designern. Satsningen mer lyckad än någon kunde tro. 

NYÖPPNAT. Jennifer Berg öppnade butiken Petit Stories i veckan och tror på fysiska butikernas återkomst. Julia Humla var en av de första kunderna. Foto: Pekka Pääkkö

Tvärs över korsningen hittar man även det färskaste tillskottet i området, barnbutiken Petit Stories som öppnade i veckan.

Jennifer Bergs vänner driver butik med samma namn på Island och undrade om de inte kunde öppna en filial i Stockholm.

– Vi startade nätbutik i maj förra året och den har gått bra så då tänkte vi att vi slår till med att öppna en butik också, säger Jennifer.

Utbudet är barnkläder och inredning med främst skandinaviska märken enligt Jennifer. Hon tror på läget och är också inne på att butiker i gatuplan är långt ifrån döda.

– Jag tror att det vänder snart. Nu har många suttit hemma och nätshoppat, men det är många kunder som vill klämma och känna på saker. Jag tror det är en trend som kommer tillbaka, säger hon.