ETTABILD:Break. Harald Lindfors och hans klasskamrater på Noblaskolan tar en aktiv paus med en dans mitt i lektionen. Foto: Stefan Källstigen

De dansar loss – på mattelektionen

Dans och rörelse – mitt i lektionen. På Nobla­skolan i Stora Ursvik tror man att det är ett sätt för eleverna att få bättre koncentration.

  • Publicerad 13:54, 2 nov 2020

Aleksandar Becanovic är lärare på Noblaskolan (före detta Älvkvarnsskolan). Han har under hösten dragit igång ett projekt med aktiva pauser som alla lärare och ledning i skolan är med och genomför.

– Det är pulshöjande aktiviteter som höjer koncentration, säger Aleksandar.

Lärt sig danser

I mitten av lektionen är det dags för paus och eleverna får under några minuter gör olika övningar. De har till exempel lärt sig danser som visas på en stor skärm i klassrummet under matten svenskan, slöjden eller något av de andra ämnena.

– Rörelse även i kortare perioder gynnar minnet och kreativiteten, säger Aleksandar.

Blir det aldrig stökigt efter pauserna?

– Tvärtom. Eleverna blir väldigt lugna när de sätter sig.

I ett klassrum dansar ett gäng elever till Cha Cha Slide med Mr. C The Slide Man. Barnen kan stegen och det blir ett kort men ganska tufft träningspass.

– Jag bli fokuserad, jobbar mer effektivt och får energi av pauserna, säger Bianca Lindros som går i sjätte klass.

Klasskompisen Harald Lindfors håller med.

– Ibland kan man känna sig trött precis när man har vaknat och kommer till skolan. Men när vi rör på oss vaknar vi till och jobbar bättre på lektionerna.

De tycker inte att det är jobbigt att dansa inför de andra barnen.

– Alla andra dansar ju också, så det blir inte pinsamt, säger Max Olsson Hallén som går i samma klass.

Kul. Burhan Kutlu tycker att pauserna är roliga och ger energi. Han hoppas att de blir kvar framöver också. Foto: Stefan Källstigen

Pauserna på Noblaskolan ska fortsätta även framöver, men det är inte bara dans som gäller då. Det kan också handla om hjärngympa där ett problem ska lösas av eleverna samtidigt som de rör lite på sig.

– Målet är att få in en rutin så att det blir ett break under varje lektion, säger Aleksandar Becanovic.

Kan du märka någon skillnad redan nu?

– Vi har bara kört i några veckor och det är svårt att säga om eleverna har fått bättre fokus, men det känns som att de har lite mer energi. Som lärare blir jag blir väldigt glad när barnen tycker att det är kul och på sikt hoppas vi att det ska hjälpa oss med våra studieresultat.

Didan Koy, rektor på Noblaskolan, uppskattar initiativet.

– All forskning säger att rörelse är bra för hjärnan. Och de elever som inte har så lång koncentrationsförmåga behöver ta pauser, så det gynnar verkligen dem också, säger hon.

Energiskt. Bianca Lindros tycker att pauserna ger energi. Foto: Stefan Källstigen