Strömavbrotten på Saltarö-Skärmarö har sträckt sig från drygt en timme till närmare tio timmar, olika tider på dygnet, enligt de personer som Mitt i Värmdö träffar.  

– Det har aldrig varit såhär många avbrott, och under så lång tid. Det är helt olidligt, och oacceptabelt. Vi är så utsatta här ute när strömmen går eftersom vi inte har något vatten då heller, säger Eva Larsson, som bor på Saltarö.

Bunkrar ved och vatten

Hushållen på Saltarö-Skärmarö har egna brunnar för dricksvatten och de är kopplade till en pump som går på el. Därför kommer inget vatten i vare sig kranarna eller toaletten när strömmen är bruten.

Förutom att det också blir kallt i huset, och att de inte kan laga mat, så uppstår problemen med att inte kunna jobba hemifrån, vilket många tvingas göra under pandemin. Flera har också skola på distans, enligt Mattias Gaimer, som bor på Skärmarö.    

– Det blir svårt att leva ett normalt liv, man vågar inte lita på att man ska ha ström från dag till dag, säger han.

– Det blir att man bunkrar ved och vattendunkar eftersom vi aldrig vet när strömmen försvinner nästa gång, säger Eva.

När de har kontaktat Vattenfall har de inte fått några svar på orsakerna kring avbrotten, inte heller vad de tänker göra åt saken.

700 hushåll berörs

Enligt de Mitt i träffar har ett 100-tal personer i området skickat in klagomål och felanmälningar till Vattenfall efter alla avbrott och många är upprörda och tänker kräva ekonomisk kompensation.

– Det är 700 abonnenter som berörs varje gång, och det är alltid bara vårt område. Vi hoppas att Vattenfall tar detta på allvar och löser problemet, säger Totte Fredriksson, som bor på Skärmarö.

Enligt Vattenfall har det varit sex oplanerade och två planerade avbrott i området sedan januari i år.

– Strömavbrotten på Saltarö-Skärmarö har framförallt orsakats av blåst och trädgrenar på ledningarna, och vid de två planerade avbrotten har vi röjt ledningsgator och tagit bort träd som vi tror varit orsak till avbrotten, säger Agneta Molinder, pressekreterare på Vattenfall.

Vad gör ni för att få stopp på avbrotten?

– Vi ser över våra ledningar, att de är i gott skick och driftsäkra, framförallt om det är upprepade avbrott. Vi är måna om våra kunder och beklagar när det blir så här, säger hon.