Service. Shenouda Bassalious hjälper en kund som ska hämta ett paket. Foto: Alexander Kuronen

De är redo för paketsmockan

E-handeln har haft ett rejält uppsving under pandemin – samtidigt som stockholmarna uppmanas att inte besöka butiker i onödan. Hos Olles kiosk i Viksjö bereder man extra utrymme för den stundande prövningen.

  • Publicerad 17:33, 25 nov 2020

På butiksgolvet står travar med chokladkakor, energidrycker och chips. Lagret har tömts på dessa godsaker, för där inne måste e-handelsleveranserna få plats.

– Hela disken blir bara paket. Det är inte normalt, säger Shenouda Bassalious som jobbar i Olles kiosk.

Han och kollegan Youssef William utstrålar mod inför de kommande veckornas ökande volymer. Det är bara roligt, försäkrar de, men för säkerhets skull håller butiken öppet två timmar extra varje dag i december.

Extra medarbetare

Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik vid Postnord, beskriver att en del av bolagets förberedelser består av att få information från e-handelskunder.

– Hur mycket ska vi hämta in och hur räknar kunderna med att deras försäljning ska se ut? Vi har även vår egen historik att utgå ifrån.

Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord. Foto: Kristina Sahlén

Drivor av paket är att vänta till svarta fredagen och veckorna före jul. Foto: Erik Ardelius

Postnord anställer 3000 extra medarbetare för att klara av julhandeln – men egentligen börjar det tidigare än så.

– Vi utökar kapaciteten vad gäller hemleveranser från black friday, då börjar vår jul kan man säga. Sedan är det höga volymer hela vägen fram till veckan innan jul. I januari börjar sedan returerna.

Vilka volymer tror ni på?

– Vi har definitivt förberett oss på ett rekordår med tvåsiffriga procentsatsökningar.

Mikael Stange, marknadschef vid DHL eCommerce Solutions, är inne på samma linje.

– Volymerna blir så klart väldigt höga, delvis beroende på black friday och julhandeln, men också på grund av att fler näthandlar under rådande covidsituation.

DHL har inför black friday och julhandeln förberett sig med 50 fler ombud än förra året, extra personal och utökade öppettider vid sina egna terminaler där större försändelser lämnas ut.

Minska kö

Både DHL och Postnord uppmanar kunder att legitimera sig med e-legitimation och på så sätt minska risken för kö vid utlämningen.

Simon Strindberg, CMO, Budbee Foto: Pressbild

Här var det ännu fler paket. Foto: Erik Ardelius

Hos Olles kiosk i Viksjö hoppas man i sin tur på att kunderna ska hämta sina leveranser snabbt. Ett föredöme är Katja Kardeskog, 36, van näthandlare som den här gången löser ut ett stort paket.

– Jag åker hit så fort som möjligt. De har det redan fullt i hyllorna som de har det, säger hon.

Välfylld. Många paket hamnar här i Olles kiosk i Viksjö. Foto: Alexander Kuronen

Lag(er)arbete. Youssef William spanar in lagret medan Shenouda Bassalious sköter kassan. Foto: Alexander Kuronen

Postnords råd inför julen

– Var ute i god tid, vänta inte med dina inköp till sista minuten.

– När du fått information om att paketet finns hos ombudet, hämta det så snart du kan. Då hjälper du ombudet att få plats för fler paketet.

– Känner du dig inte trygg att gå till ombud? Beställ hem!

Visa merVisa mindre