Nyligen avslutades det förlängda samrådet av de fördjupade översiktsplanerna som tar fasta på Kungsängen och Bros tätorter.

En som valt att göra sin röst hörd är den mångårige Kungsängenbon Ove Lindqvist som bott i Upplands-Bro sedan 1974.

– Jag har en bakgrund på Trafikverket där jag jobbade mycket med planering och då särskilt vad det gäller kollektivtrafiken.

Överdäcka centrum

Ove Lindqvist berättar att han ägnat en ansenlig del av sin arbetstid till att försöka få fler människor att välja att resa kollektivt. Det har handlat om infartsparkeringar, bytespunkter och liknande lösningar.

Det är också dessa delar som Ove Lindqvist reagerat på i planerna för stationsområdet i Kungsängen, i synnerhet idéen om att man vill utreda möjligheten att överdäcka delar av centrum och stationsområdet. En överdäckning innebär att man bygger något över vägar och järnvägar.

– En låda kan man säga att det är, man ställer dit en låda och det gör ju att man kan knalla och gå som man vill. I Hagastaden som jag var involverad i vad det gäller överdäckningen, där valde man ju att ställa hus.

Kommunens syfte med en eventuell överdäckning lyder: ”Överbrygga järnvägen, E18 och Granhammarsvägen som barriär och koppla samman de olika delarna i Kungsängen med varandra”.

Tittar man på överdäckningen i Hagastaden så har den främst finansierats genom en tät exploatering med mycket bostäder. Det här menar Ove är den enda sannolika ekonomiska lösningen även i Upplands-Bro om planerna skulle realiseras.

– I Hagastaden ville man skapa ett forskningscentrum som skulle bli en fördel för Stockholm och hela Sverige.

Ny uppgång

Liknande visioner som försvarar en överdäckning saknas i Kungsängen anser Ove Lindqvist.

Istället vill han att politiken förkastar nuvarande planer och ger tjänstemännen i uppgift att titta på möjligheten att flytta pendeltågsstationen till ett läge väster om nuvarande centrum.

En ny uppgång mot centrum kan skapas i höjd med nuvarande bro över spåren som går ner mot Strandvägen. Sedan kan plattformen växa vidare väster ut mot OKQ8. Här finns alla möjligheter att låta kollektivtrafiken växa.

– Politikerna tror att centrum är själva navet i utvecklingen, men det stämmer inte. Utvecklingen ligger i att gynna kollektivtrafiken, säger Ove Lindqvist.