Green Cargos godståg med 19 vagnar lastade med nya bilar avgick från Malmö vid 18-tiden den 10 februari. Slutdestination var Rosersberg, men dit kom aldrig det 600 meter långa tåget.

Strax före klockan 03 den 11 februari spårade de fyra sista vagnarna ur mellan driftplatserna Kummelby och Häggvik och vid Sollentuna station lossnade en hjulaxel på sista vagnen – och hamnade vid sidan av plattformen.

Tågföraren upptäckte inte urspårningen förrän tåget började köra in på Häggviks driftplats då han blev uppringd av en fjärrtågklarerare som sett en avvikelse på sin panel. Tåget hade rullat lätt och allt var som vanligt, enligt föraren.

– Därför blev jag förvånad när fjärren ringde mig efter Häggvik och sa att något var fel, har föraren sagt till Trafikverkets utredare.

Slipning skulle ha gjorts

Någon enskild orsak till olyckan kunde inte Trafikverkets utredare fastställa. Även Statens haverikommision som presenterade sin utredning i förra veckan kom fram till att en rad olika orsaker tillsammans låg bakom olyckan.

En avgörande faktor var att en slipning av rälsen som motverkar sprickbildning skulle ha gjorts 2019, men inte utfördes. Senaste slipningen gjordes 2017, och rälsen var därför "utmattad".

SHK fann också en rad oklarheter kring hur man markerar och åtgärdar defekter som ses vid olika rälsbesiktningar. Bland annat fanns av oförklarade skäl färgmarkeringar som tydde på att ett fel upptäckts på platsen för rälsbrottet.

Trafikverket uppmanas utveckla sitt arbete för att upptäcka och åtgärda allvarliga rälsfel i tid.