Bron är 140 meter lång, 45 meter bred och väger 3 400 ton. Skeppet som det färdas på är extra känsligt för höga vågor. Foto: Läsarbild Skanska

Därför kör skeppet med Guldbron åt fel håll

Skeppet med Slussens nya huvudbro vände helt om utanför Portugals kust. Anledningen: den hårda sjögången.

  • Publicerad 14:55, 21 feb 2020

Det har blivit en följetong – transporten av Slussens nya huvudbro från Kina till Stockholm.

Den som följer brons färd kunde se att lastfartyget på torsdagen gjorde en tvär gir utanför Portugals kust, för att senare vända tillbaka på rätt kurs.

En likadan helomvändning skedde på fredagseftermiddagen.

– Det är, som vi förstår det, sjögången som gör att den tvingas vända om, säger Eva Rosman, kommunikatör för nya Slussen

Fram och tillbaka utanför kusten. Bild: Vesselfinder

Extra känsligt för vädrets makter

Fartyget som bron färdas med är extra känsligt för höga vågor, eftersom det har låga bord med relingen nära vattenytan.

Men giren tillbaka är bara tillfällig. Skeppet väntas åter komma på rätt kurs när vågorna inte är lika höga.

– De försöker kryssa sig fram, kan man säga, säger Eva Rosman.

Bron är kraftigt försenad, ursprungsplanen var att den skulle komma till Slussen den 8 februari. Senaste budet är omkring 1 mars.


Här kan du följa resan under realtid:

Följ guldbrons resa från Kina till Slussen – live