Annika Sundin, 46, arbetar med kommunikation och projektledning i eget företag.

Sedan ett par år har hon också en framgångsrik instagramkarriär med fokus på miljöfrågor.

– Jag blev så trött på att omställningen gick så långsamt och ville bidra på något sätt. Så jag testade att starta ett konto för att få fler att vakna upp.

Kontot Medveten i Stan har i dag över 12 000 följare.

– Jag ansåg nog att en aktivist var en som låg på en gata och stoppade trafiken, men tänkte att man kan väl vara aktivist på sitt eget sätt.

Är det något politiskt i din nya definition av aktivist?

– Noll politik. Vi behöver politiken för att stifta lagar och styra systemet. Och det är ett systemfel att det är alldeles för svårt att vara konsument idag.

En del hävdar att det är en klassfråga att kunna leva som du missionerar, att det är svårt om man inte har tid och pengar.

– Det är ju en del i systemfelet att det är lättare att klicka hem någonting från en shoppingsajt och köpa nyproducerat än att gå och handla secondhand. Andrahandsutbudet behöver bli mer tillgängligt så att folk kan tänka secondhand i första hand, inte tvärtom. Det måste bli lätt att göra rätt.

Lever du som du lär?

– Hundra procent. Jag har verkligen ställt om mitt liv. Tidigare tänkte jag inte på morgondagen. Jag är en helt vanlig människa som kan visa att det med enkla medel går att ställa om. Vi måste få till en delningsekonomi. Om vi börjar dela på saker får vi mycket bättre resurseffektivitet.

– Jag väljer alltid second hand. Vårdar det jag har. Handlar närproducerat, ekologiskt och mat i säsong. Jag köper grön el och har bytt pensionsfonder till sådana som är hållbara. En sådan sak kan alla göra, och det gör skillnad. Nu har jag även talat med min bostadsrättsförening om att välja grön el.

Är det inte lätt att resignera när man läser om alla utsläpp i välden?

– Man måste börja någonstans. Sedan tar man nästa steg. Och nästa... Och gör vi det tillsammans och tipsar och hjälper varandra blir det hur bra som helst.

Kan jag få ett tips om hållbarhet som inte är så allmänt känt?

– En kvinna jag känner var hållbarhetschef på en av de stora livsmedelskedjorna. Hon sa att om det var tio personer som hörde av sig till henne om en fråga var det som en folkstorm för dem. Det räcker alltså att det är så pass få som hör av sig och engagerar sig. Man ska alltså inte tro att man inte har makt. För vi konsumenter har makt. Dra ihop några stycken, var lite aktivist och skriv till företag – det gör skillnad.