Höga räntor, inflation och ökade levnadskostnader – hösten 2023 bjuder inte direkt på något drömläge för vare sig handel eller konsumenter.

Julhandeln spås minska för första gången på tio år, med ett intäktsbortfall på mer än två miljarder kronor enligt Handelns utredningsinstitut, HUI Research.

– Handeln har det väldigt tufft just nu. Konsumenternas reallöner har minskat kraftigt och pengarna måste räcka till mat, boende och ökade energikostnader. Då väljer många att spara in på konsumtion, säger Emma Hernell, vd för HUI Research.

Butikerna som går bra

Det är dock inte nattsvart.

Generellt har de fysiska butikerna börjat ta tillbaka andelar från näthandeln efter pandemin. En del branscher, som skönhet, mode och outlets, går hyfsat bra medan elektronik, bygg och möbler backar i takt med att hushållen får mindre pengar att röra sig med.

Vilken betydelse har black friday för handeln i år?

– Konsumenterna är väldigt prisfokuserade och letar kampanjer och röda priser. Det finns ett stort intresse för Black friday i år, men på ett mer strukturerat sätt. Med lite planering kan många konsumenter då få råd att köpa julklappar, när det ekonomiska läget är tufft för många familjer.

Skippar spontanshopping

I Mall of Scandinavia har butikerna börjat locka med Black friday-erbjudanden. Här möter vi Anna Särnbrink och sonen Sebastian, 12, från Järvastaden.

Anna säger att att hon har blivit mer eftertänksam vad gäller inköp. Black friday förknippar hon snarare med mer eller mindre onödiga impulsköp.

– Jag undviker att gå runt och "slöshoppa" och köper inte grejer spontant längre. I dag är vi här för att köpa skor. Vi handlar efter behov.

Förutom att de bor nära MoS är det smidigt att ha allt samlat, tycker de. Anna märker dock att utbudet förändras.

Det som inför invigningen lanserades som landets största shoppingdestination, blir mer mat- och aktivitetsinriktat. MoS vill nu "skapa minnen".

– Vi är ju här för butikerna så jag gillar inte den utvecklingen. Vi har varit och bowlat någon gång och prövat ett par restauranger, men maten var halvdålig. Jag tycker mest det är störande att komma hit och upptäcka att butiken man skulle till har försvunnit, säger Anna Särnbrink.

VR-golf och buffé

Flera butiker har stängt under året, som Cos och Victoria Secret. I dag finns 160 butiker enligt hemsidan. Samtidigt lanseras nyheter på löpande band: Instagrammuseum, virtuell golf samt mattorget S2 med fjorton restauranger och La Botanica – Sveriges största buffé.

Ett tecken i tiden. Game zone är som ett minitivoli med arkadspel, radiobilar och åkattraktioner.

Ett tecken i tiden. Game zone är som ett minitivoli med arkadspel, radiobilar och åkattraktioner.

Mikael Andersson

Det hänger ihop med att ett förändrat beteende hos konsumenterna, det räcker inte att erbjuda shopping, menar HUI:s Emma Hernell.

– Människor vill ha platser att mötas på där man kan gå i affärer, gå på bio, fika och äta på restaurang. Många hyresvärdar och centrumägare försöker skapa mötesplatser, likt stadskärnans funktion. Man talar om att skapa ett tredje rum, en trevlig plats att hänga på.