Minns ni när Arriva tog över trafiken i norrort 2013?

Då var bolaget så illa förberett att hundratals bussturer i Täby, Vaxholm, Österåker, Danderyd och Vallentuna försenades kraftigt eller ställdes in. Det ledde till att bolaget till slut fick betala rekordstora böter till SL.

I november nästa år är det multinationella trafikbolaget Transdevs tur att pröva lyckan.

Kraftigt försenat

– Vägen hit har varit lång i och med överprövningarna, men nu är vi glada att upphandlingarna har godkänts och över att äntligen kunna meddela datum för driftsstart, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och vd för AB SL i ett pressutskick.

Startdatum för Transdevs övertagande av trafiken blir 22 augusti 2022 i Norrtälje (trafikavtal E38) och 6 november 2022 i norrort (trafikavtal E35), trots att Transdev vann upphandlingen redan våren 2020.

Det är en kraftig försening – i norrorts fall 19 månader senare än man först planerat. Sedan tidigare är det känt att Transdev tar över Roslagsbanan 15 april 2022, ett år senare än man först tänkt.

Anledningen är att besluten överklagades av trafikoperatörerna Arriva, Nobina och Keolis som ansåg att Region Stockholm brutit mot upphandlingsreglerna.

Men i somras avslog Kammarrätten överklagandena. I Arrivas fall avfärdade Region Stockholm överklagandet som ”kommersiellt motiverat˝.

Feta kontrakt

Kontrakten för busstrafiken i norrort och Norrtälje beräknas tillsammans vara värda 8,7 miljarder kronor. Roslagsbanan (trafikavtal E34) som Arriva tidigare överklagat men fått avslag på är värt ytterligare cirka 4 miljarder.

På Trafikförvaltningen i Region Stockholm blickar man nu framåt:

– Det har varit en utmanande period för kollektivtrafiken, men det händer också mycket spännande och trafiken fortsätter utvecklas. Snart får vi en ny bytespunkt i Arninge som ger helt nya resmöjligheter för resenärer både från norrort och Norrtälje, säger David Lagneholm.

– Nu önskar vi Transdev varmt lycka till med de nya uppdragen.