– Vi vill att vägen ska bli tillgänglig för alla invånare. Det är den inte nu, säger Susanna Backgård, som tar en kort paus i Rydbo, på väg till jobbet i Täby.

Två gånger i veckan cyklar hon från Åkersberga till arbetet och hon tycker det är hög tid att kommunen jämnar ut och asfalterar cykel- och gångvägen längs Roslagsbanan.

Sträckan mellan Täljö och Rydbo kom till 2018 efter att cykelentusiaster dragit igång en namninsamling.

”Täby paradis jämfört med Österåker”

– Men kommunen har inte riktigt slutfört vad man kom överens om, säger Björn Larsson som tillsammans med Susanna driver frågan i ”Vision asfalterad cykelväg Hagby-Arninge”.

– Dels är den väldigt backig, och dels är underlaget dåligt. Det går inte att cykla med smala däck, berättar Susanna Backgård och pustar ut.

Både hon och Björn Larsson är ense om att det är skillnad när man korsar kommungränsen till Täby, en resa som bara tar 40-45 minuter om man trampar på.

– Det är ju rena paradiset för cyklister i Täby. Där ser man ju att de planerat för cykling, säger Susanna.

Stöd av S

Cykelaktivisterna får stöd av Socialdemokraterna som i en motion nyligen begärt att kommunen utreder vad det kostar att asfaltera sträckan.

– Vi kan konstatera att investeringen som gjordes 2018 på 1,9 miljoner kronor var en bra början, men nu är dags för nästa steg, säger oppositionsrådet Ann-Christine Furustrand (S).

– Därför har vi lämnat in en motion om att utreda kostnaden för att asfaltera och jämna ut de brantaste backarna längs den 3,4 kilometer långa sträckan mellan Täljö station och Rydbo station.