Nu när våren är kommen syns fler och fler cyklister. Många pendlar till och från jobbet och nyttjar både regionala samt kommunala cykelstråk.

En person som blivit en året runt-cyklist är Handenbon Pernilla Bergström. Hon har fortfarande dubbdäcken på när hon stoppas av en viftande reporter i vårsolen.

– Jag kommer från jobbet på Länna köpcentrum, det är bara fem kilometer men jag har kämpat på och cyklat fram och tillbaka under det senaste året, säger hon.

Pernilla Bergström tycker att det är helt rätt av kommunen att utveckla cykelnätverket. Hon tycker att fler bör cykla, dels för hälsans skull men också för friheten.

– Bussen går när bussen går, den skiter i om jag är två minuter sen. Men min cykel går när jag går, så det är en frihet och jag älskar det.

Över fyra kilometer ny cykelväg

För 2022 finns det sju planerade projekt för att bygga nytt, förlänga eller förbättra cykelvägar i kommunen. Sammanlagt innebär det över fyra kilometer ny cykelväg som planeras att byggas.

– Alla projekten är utpekade i kommunens cykelplan, det vi gör för gång- och cykeltrafik ska verka för att vi ska nå våra mål. Att vi ska få en ökad andel cykeltrafik och få fler att välja cykel i stället för bilen, säger Elenore Bjelke, trafikplanerare i Haninge kommun.

Två av de större projekten är att bygga ny gång- och cykelväg längs Torfastleden samt att förbättra cykelmöjligheter längs Vendelsömalmsvägen och Vendelsö skolväg.

– Längs Torfastleden finns det en del med cykelbana i dag, det som ska byggas är längs sträckan där det inte finns. Först mellan korsningarna Nynäsvägen och Söderbyleden, och senare i år mellan Järnåldersringen och Gudöbroleden, säger Elenore Bjelke och fortsätter:

– På Vendelsömalmsvägen finns det en liten gång fram till en busshållplats, men inte på resten. Vi har tänkt få in en cykelväg som ansluter till den redan existerande. Längs Vendelsö skolväg finns gångbana, och vi tittar på möjligheten på att bredda den för att inrymma cykelbana.

"Superviktigt med bra cykelnätverk"

Farstabon Karin Levin jobbar en del i Handen och cyklar oftast längs Nynäsvägen till och från jobbet. Hon tycker att den sträckan är bra men vill att fler cykelvägar i kommunen ska utvecklas.

– Generellt tycker jag verkligen att det är på tiden att Stockholm och kranskommunerna ser till att det går att cykla, för det är inte så långa avstånd. Jag tror ofta att det faller på att man inte tycker att det känns säkert att cykla, så ett bra cykelnätverk är superviktigt för att få fler att cykla, säger hon.

Lisbeth Andersson, som just denna dag färdas till fots, brukar cykla från sitt hem i Handen till sin dotter i Söderhagen men även ibland för att handlar på Port 73.

Bilen använder hon mest vid dåligt väder, annars cyklar hon.

– Jag tycker att det är jättebra om folk kan cykla, med en elcykel är det klart lättare i backarna också. Men jag är lite motståndare till elcykel för jag är rädd att jag blir för lat då, skrattar hon.

Men du äger ändå en bil, med risk att bli ännu mer lat?

– Ja just det, men nästa höst ska jag göra mig av med bilen och kanske skaffa mig en elcykel i stället.