Hemma. Brottningsklubben Arms of Victory har varit hemmaplan sedan 2010. Foto: Claudio Britos

Cems väg från brottare till vd

Socionomen Cem Celepli Atci fostrar nästa generationens mästare i brottningsringen. Samtidigt driver han den digitala kuratorplattformen Snaptive.

  • Publicerad 08:00, 21 sep 2019

Flemingsberg är Cem Celeplis Atcis hemmaplan. Inne på restaurangen Leylas hälsar han på de tiotal yngre grabbar som sitter och fikar innan promenaden till brottningsklubben fortsätter.

För Cem började allting redan som ung grabb. Från koncentrationssvårigheterna, rastlösheten och ilskan. Det var brottningen och samtalen med kuratorn som fick honom att klättra framåt.  

– Jag har alltid varit kunskapssökande men jag blev frustrerad på mig själv när jag inte förstod. Det ledde oftast till ilska. Samtalen med kuratorn gav mig verktygen att hantera det. På brottningen träffade jag personer med ambitioner om att bli nästa mästare. Jag tänkte, om de kan så kan jag. Min självbild började förändras.

På väg till brottningsträningen träffar Cem Celepli på en ung kille. Han frågar hur han mår, hur familjen mår och hur skolan går. Avslutar med att fråga om han kommer till träningen. Foto: Claudio Britos

En händelse som var avgörande var när han som 21-åring förlorat i en stor brottartävling. Något hans brottartränare sa då kom att prägla hans beslut i att prioritera studierna.

– Han sa: Ibland kanske man inte behöver bli mästare. Ibland kanske man skapar dem. Det tog mig flera månader innan jag kunde acceptera det. Men brottningen var inte mitt hundraprocentiga fokus.

Undersökte barnens behov

Flytten till Örebro för universitetsstudier var som att åka på ett fyra år långt träningsläger. Det var genom arbetet med en uppsats under socionomutbildningen som appen Snaptive tog form. Cem och medgrundaren Simon Berhe undersökte hur behandlingspersonal som arbetar med ensamkommande flyktingar ser på barnens behov.

– Ganska snabbt visade det sig att barn behöver samtalsstöd i vardagssituationer. Idag måste man boka tid på vårdcentral, privat eller gå till skolkuratorn.

Det var svaret Cem behövde för att kunna gå vidare. Redan dagen efter startade han ett konto på chatt- och fotodelningsappen Snapchat.

– Jag sa till Simon att vi skulle bemanna den med kuratorer dygnet runt.

Vann ”Årets entreprenör”

Idag jobbar de istället från en egna app och företaget har inlett samarbete med två skolor för ett pilotprojekt. Det arbetet gav Cem priset som årets entreprenör på galan The Wing Summit & Awards. Men diskussionen kring den psykiska och fysiska hälsan bland barn och unga är alltid viktigast. Och det arbetet bör börja inom skolsystemet, tycker Cem.

– Elevhälsan behöver uppdateras, den psykiska ohälsan bland barn och unga ökar men personalomsättningen i skolorna är densamma. Det är ingen som vågar ta ansvar för problemet. Vår app vill vara ett komplement till det skolsystem vi har idag. Speciellt kuratorerna.

Cem fulla fokus är att på sikt kunna utveckla appen till att kunna samarbeta med alla skolor i Sverige. Träningslägret fortsätter.

– Jag försöker leva som jag lär. Hålla huvudet högt, jobba hårt. Jag har blivit utmanad mycket i mitt liv. Men jag har alltid kommit tillbaka starkare. Idag har jag Snaptive.

Arms of vicory. Foto: Claudio Britos

Cem Celepli Atci

Gör: Socionom och VD

Ålder: 27

Från: Född och uppvuxen i Flemingsberg

Statistik från användandet av appen: 67 procent killar och 33 procent tjejer under en fyramånders period på pilotprojektet

Visa merVisa mindre

Foto: Claudio Britos

Ungas mående

"Sedan mitten av 1980-talet har andelen unga mellan 13-15 åringar pojkar och flickar som uppger att de har återkommande problem med bland annat sömnen, nedstämdhet och irritation fördubblats. Nästan hälften av 15-åringar har denna typ av besvär."

"Elevhälsan ska finnas i grundskole- och gymnasieutbildningen och ska enligt skollagen främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas. När skolarbetet har fokus på det som får elever att må bra behövs mindre tid för det förebyggande och åtgärdande arbetet. Pedagogerna och elevhälsans personal kan bidra på olika sätt genom att arbeta i tvärprofessionella team."

Källa: Folkhälsomyndigheten och Skolverket

Visa merVisa mindre