I höstas verkade projektet vara på god väg. Det talades om byggstart under våren 2022 med invigning sommaren eller hösten 2023. En remiss om rivning av den gamla banan och bygglov för den nya skickades till stadsdelsförvaltningen.

Men så hände något. Miljon lades till miljon och den ursprungliga budgeten på 70 miljoner kronor sprack helt.

Enligt uppdaterade beräkningar kommer en ny bergbana kosta runt 100 miljoner kronor – och då krävs ett nytt genomförandebeslut i trafiknämnden.

Ärendet sköts upp

Ärendet var uppsatt på dagordningen vid nämndens senaste sammanträde den 9 juni.

– Men det togs inte upp i nämnden. I stället blir det en reviderad tidsplan i höst. Entreprenadstarten är förskjuten med cirka ett år, säger projektledaren Margit Norén.

30 miljoner dyrare jämfört med kalkylen från i höstas är en kraftig fördyring?

– Det generella prisläget inom bygg- och anläggningsentreprenad har förändrats påtagligt under de senaste åren, vilket påverkar även det här projektet. Bland annat har priser kopplade till hisskomponenter stigit väsentligt och även priserna på stål och betong, säger Margit Norén.

Förslag skrotades

Redan 2014 slog politikerna fast att den nuvarande bergbanan borde skrotas och ersättas med en ny. Banan var helt enkelt felkonstruerad från början.

Ett förslag om dubbelhissar upp till en bro presenterades – men skrotades snabbt efter kritik från bland annat Skönhetsrådet.

Men i höstas såg allting äntligen ut att vara klart. En ny, inglasad snedhiss skulle ersätta bergbanan. Planerad invigning sommar eller höst 2023.

Byggstarten dröjer

– Jag vet inte varför det har tagit så lång tid. Men nu är vi äntligen framme, sa trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) i en intervju i Mitt i när den ursprungliga planen presenterades i november 2019.

Då planerades byggstarten till 2021. Så blev det inte.