I samband med bytet till vintertidtabellen kan SL komma att ändra i flera busslinjer som går genom Kungsholmen.

https://www.mitti.se/nyheter/sa-kan-kungsholmens-bussar-andras/reptdt!oYdSL5fN2WWuxrtbyX2iEQ/

Buss 50 från Hornsberg ska ersättas med linje 74 från Söder som får Moa Martinsons torg som ny vändhållplats. Förslaget har inte tagits emot väl av boende i Hornsberg.

Trekantig lösning

Nästa förslag kallar SL för en paketlösning, som innebär att 53:an från Karolinska institutet får den nya ändhållplatsen Henriksdalsberget i Nacka, i stället för nuvarande Finnberget. I samband med att Katarinavägen öppnar i höst beräknas restiden mellan Slussen och berget minska med sex minuter.

Hjorthagenbor har kritiserat förslaget att 55:an från Tanto dras om och tar över trafiken från Finnberget och Danviksklippan. Linjen skulle i stället sluta gå till Hjorthagen, och från Slussen ta över trafiken från Finnberget och Danviksklippan. Avgångarna glesas ut och bil var 20:e minut.

Resenärer mellan Slussen och Stureplan kommer att hänvisas till linje 2, och mellan Stureplan och Norra Djurgårdsstaden till linje 75.

https://www.mitti.se/nyheter/hjorthagen-i-protest-nar-busslinje-55-ritas-om/reptef!jH6mM0xodTlDd2IX6dG4Yw/

54:an från Reimersholme till Storängsbotten förlängs och tar Lidingövägen runt Östermalms IP och vidare till Hjorthagen, i stället för 55:an.

Linje 65 får fem minuter glesare mellan avgångarna.