Bussar genom Kungsholmen kan läggas om
Buss nummer 50 på Hantverkargatan på Kungsholmen.
Foto: Linda Gren
20201014151600
20201014151600
Trafikförvaltningen föreslår att busslinjerna 50, 53, 54, 55 och 65 läggs om i december. På måndag tas förslaget upp i nämnden.
I samband med bytet till vintertidtabellen kan SL komma att ändra i flera busslinjer som går genom Kungsholmen.
https://www.mitti.se/nyheter/sa-kan-kungsholmens-bussar-andras/reptdt!oYdSL5fN2WWuxrtbyX2iEQ/
Buss 50 från Hornsberg ska ersättas med linje 74 från Söder som får Moa Martinsons torg som ny vändhållplats. Förslaget har inte tagits emot väl av boende i Hornsberg.
Trekantig lösning
Nästa förslag kallar SL för en paketlösning, som innebär att 53:an från Karolinska institutet får den nya ändhållplatsen Henriksdalsberget i Nacka, i stället för nuvarande Finnberget. I samband med att Katarinavägen öppnar i höst beräknas restiden mellan Slussen och berget minska med sex minuter.
Hjorthagenbor har kritiserat förslaget att 55:an från Tanto dras om och tar över trafiken från Finnberget och Danviksklippan. Linjen skulle i stället sluta gå till Hjorthagen, och från Slussen ta över trafiken från Finnberget och Danviksklippan. Avgångarna glesas ut och bil var 20:e minut.
Resenärer mellan Slussen och Stureplan kommer att hänvisas till linje 2, och mellan Stureplan och Norra Djurgårdsstaden till linje 75.
https://www.mitti.se/nyheter/hjorthagen-i-protest-nar-busslinje-55-ritas-om/reptef!jH6mM0xodTlDd2IX6dG4Yw/
54:an från Reimersholme till Storängsbotten förlängs och tar Lidingövägen runt Östermalms IP och vidare till Hjorthagen, i stället för 55:an.
Linje 65 får fem minuter glesare mellan avgångarna.
Emil Salmaso
Några av förslagen:
Linje 1 Stora Essingen – Frihamnen, Linje 75 Ropsten – Cityterminalen: Hållplats Linnégatan dras in.
Linje 3 Karolinska sjukhuset – Södersjukhuset samt Linje 77 Karolinska sjukhuset – Liljeholmen: Hållplats Rödabergsgatan dras in.
Linje 4 Radiohuset – Gullmarsplan: Avlastas av nya linjen 74 på sträckan Södra station-Mariebergsgatan. Kan därmed snabbas på genom att hållplatserna Wollmar Yxkullsgatan, Ansgariegatan och Lignagatan tas bort för linje 4.
Linje 50 Hornsberg – Stora Lappkärrsberget: Kortas till Stora Lappkärrsberget-Odenplan. Sträckan till Hornsberg utgår, där finns redan linjerna 61 och 65 skriver trafikförvaltningen och en förlängning av linje 74 tillkommer till Hornsberg, se nedan.
Linje 54 Reimersholme – Storängsbotten: Förlängs från från Storängsbotten via Gasverket till Hjorthagen och ersätter därigenom linje 55 på denna sträcka.
Linje 65 Fredhäll – Skeppsholmen: Minskad turtäthet, från 15- till 20 minuterstrafik, i rusningen.
Linje 74 Mariatorget – Sickla udde: Föreslås att förlängas efter Södra station med Hornsgatan- Långholmsgatan-Västerbron-Lilla Västerbron-Drottningholmsvägen-Lindhagensgatan och får ny ändhållplats Moa Martinsons torg. Nuvarande ändhållplats Krukmakargatan blir utan busstrafik. Hornsbergsområdet får genom detta förslag en förbindelse med Södermalm och tunnelbanans röda linje och detta kompenserar att linje 50 försvinner därifrån, skriver trafikförvaltningen.
Källa: Trafikförvaltningen
Buss nummer 50 på Hantverkargatan på Kungsholmen.
Foto: Linda Gren