Ombyggnaden av Ekerövägen är igång mellan Tappström och Nockeby. Bygget märks av i allt fler områden. Nu är det dags för den tredje och sista delen mellan Edeby fram till Nockeby.

Mitt i Mälarö möter Tomas Flykt, projektledare vid Trafikverket, vid Nockebybron. Han berättar om hur hur vägen på bron ska breddas. Ett arbete som väntas ta fart under början av nästa år.

– Först ska broarnas lager bytas ut. Det kommer att märkas för trafikanter då vi trycker ihop trafiken mitt på bron.

– Därefter ska bron breddas en meter åt vardera håll för att få plats med det nya fjärde körfältet. Då måste vi också flytta trafiken, men då är vi inte lika beroende av att trafiken ska vara i mitten.

Många utmaningar

På stöden under bron finns det skydd för glidlagren så att bron kan röra sig. För att kunna byta dessa måste hela brobanan lyftas upp. Arbetet med dessa beräknas ta sex månader.

– Utmaningen är att det är en befintlig bro där vi ska tillföra något nytt in i konstruktionen. I den bästa av världar kommer det att gå alldeles smärtfritt, men det kan också finnas överraskningar som att armeringen inte ligger som den ska eller att betongen visar sig vara i sämre skick än vi trott, säger Tomas Flykt.

Förutom broarna ingår också världsarvet och Drottningholm i denna fas av projektet. Här har det behövts extra mycket planering. Kontrollprogram har pågått för att säkerställa att inget förstörs.

– Vi måste lära oss att hantera våra maskiner så att de inte vibrerar. Det är väldigt känsliga fastigheter. Även parkområdet är känsligt. Varje träd ska vi skydda och hantera som om det är en byggnad, vi får inte gräva av rötter utan måste varsamt ta fram dem.

Ljudligt arbete

För trafikanterna blir största skillnaden nu att arbetet ska pågå på hela sträckan från Nockebybron.

– Det kommer kanske att upplevas som krångligare för att vi är här, men det ska inte ta så mycket längre tid att åka. Däremot kommer det att bullra en hel del.

Arbetet beräknas vara färdigställt hösten 2023.