Hur blir det? Mitt i frågade Brommaborna om hur de tror att förbifarten förändrar stadsdelen. Foto: Stefan Källstigen.

Brommabor: Så blir området när förbifarten är klar

Förhoppningsvis till det bättre. Det är ett av svaren när Mitt i frågar Brommabor om hur de tror förbifarten förändrar Bromma när jättebygget är klart.

  • Publicerad 12:39, 26 nov 2020

Foto: Stefan Källstigen

Erwin Bennedich, 73, mångsysslare/fotograf, Nockeby:

– Förhoppningsvis blir det bättre. Jag har bott i Bromma sedan 50-talet och trafiken ut mot öarna har ökat på eftermiddagarna. Sedan sätter jag också tilltro till att folk kommer fortsätta att jobba hemma i framtiden så man slipper de här masstransporterna.

Foto: Stefan Källstigen

Katrina Rosvall, 76, pensionär, Stora mossen:

– Det kommer påverka mycket. Även om förbifarten har blivit dyrare än man trott så är det nödvändigt.

Foto: Stefan Källstigen

Anders Jacobsson, 50+, egenföretagare, Nockeby:

– Jag tror inte det kommer påverka så mycket, om man bodde närmare Grimsta kanske det skulle göra det. Men om jag ska ut till Ekerö underlättar det ju.

Resan ska ta 15 minuter

Förbifart Stockholm sträcker sig mellan Kungens kurva i Huddinge till Häggvik i Järfälla.

Däremellan finns av- och påfarter på Lovö i Ekerö kommun, i Vinsta i Vällingby, i Hjulsta i Tensta och i Akalla i Kista.

Hela sträckan är 21 kilometer, varav 18 kilometer går genom tunnlar.

Första bedömningen var att förbifarten skulle öppna år 2026. Men det visade sig vara för optimistiskt. I dag är bedömningen att hela sträckan öppnas för trafik 2030. Sträckan Häggvik-Akalla-Hjulsta beräknas dock kunna öppna i förtid år 2026.

Hela projektet beräknas kosta 37,7 miljarder kronor. Det är 3,3 miljarder mer än vad Trafikverket först trodde. 

Källa: Trafikverket

Visa merVisa mindre