Brittiska The Guardian hyllar Stockholms gatukonstnär Herr Nilsson

Snövit med pistol, kravallpolis ridande på Dumbo och Hello Kitty med hakkors-flagga. Vi har intervjuat Herr Nilsson, gatukonstnären från Stockholm, som nyligen tillägnades ett reportage i The Guardian.

  • Publicerad 18:02, 8 feb 2015

Herr Nilsson gör gatukonst där gulligull blandas med våldsamhet och som har fått uppmärksamhet långt utanför hemorten Stockholms gränser.

Hans verk har synts både i Miami och i London och han har fotograferats, iklädd mask, på ett galleri i Miami ackompanjerad av den amerikanska fotomodellen Cindy Crawford.

Beväpnade sagoprinsessor i bakhåll

Mest uppmärksammade är Stockholms-målningarna i sviten kallad ”Dark Princesses” som gjordes 2013. Enligt Herr Nilsson själv, som svarat på StockholmDirekts intervjufrågor via mejl, har den brittiska dagstidningen The Guardian haft koll på honom sedan dess. På hemmaplan har det varit lugnare.

– I serien "Dark Príncesses" målade jag Snövit, Törnrosa och Askungen beväpnade med pistol och kniv liggandes i nattliga bakhåll, där de väntande på lämpliga förbipasserande offer. Jag fick en överväldigande medial uppmärksamhet i samband med det i kort sagt halva världen utom just i Sverige, trots att målningarna satt på väggar här i Stockholm. Kanske The Guardian har koll på mig efter det, skriver han.

Det nya The Guardian-reportaget, som publicerades häromveckan, tar avstamp i senare målningar av Herr Nilsson. Målningar med den japanska gulligull-figuren Hello Kitty i fokus. En av dem heter Hell Kitty och föreställer den mjuka figuren i kombination med ett hakkors.

Hello Kitty håller svastika-flagga. Vad vill du säga?

– Målningen ”Hell Kitty” är en pastisch på det berömda fotografiet av soldaterna som reser den amerikanska flaggan på ön Iwo Jima under andra världskriget. Bilden förmedlar en oerhörd kraft, den slagna som reser sig och segrar. I ”Hell Kitty” har jag ersatt soldaterna med den alltid kärleksfulla och vänskapliga Kitty och hennes lika oskuldsfulla kompisar. Stjärnbaneret som reses med sådan kraft är ersatt av svastikan. Jag har tagit olika extremt starka symboler som var och en förmedlar sina respektive budskap. Genom att sätta dem samman skapas en ny kraft som förmedlar något helt annat, skriver Herr Nilsson.

Anti-nazistiskt budskap

Generellt är han emot att förklara vad målningar betyder. "Ett slags facit gör verket ointressant" som han skriver i mejlet. När det gäller målningen "Hell Kitty" är han dock tydlig med avsikten. Det är INTE en hyllning till nazism. Tvärtom.

– När det gäller den målningen gjorde jag ett undantag och tog ett tydligt verbalt politiskt ställningstagande mot den framväxande nynazismen. Anledningen är att jag läste en mängd artiklar som skrevs i samband med 70-årsjubiléet av frihetstagandet av Auschwitz för några veckor sen. I samma tidningar fanns lika många artiklar om högerextrema partiers frammarsch i Europa. Jag blev äcklad och samtidigt väldigt fascinerad av människans förmåga att kunna glida mellan kärlek och hat. Jag reagerade med att måla ”Hell Kitty” och ”Burning Love”.

Var i Stockholm har dina målningar dykt upp?

– Min favoritplats är Tranebergsbron. Liljeholmsbron och Huvudstabron är också fina. Södermalm och den gamla rivna limfabriken i Spånga är två andra platser.

Stockholms stad är på gång att skapa lagliga graffitiväggar. Vad tycker du om det?

– Det är bra för demokratin. Det är fler än jag som hellre uttrycker sig visuellt än i ord. Som läget är nu är den offentliga visuella rösten endast förbehållen reklam.

Vad har du för profession?

– Jag jobbar med bilder.

Se mer av Herr Nilsson

På Facebook: www.facebook.com/herrNilssonStreetart

På Instagram: @nilsson_herr