Problem. Stök och bråk kring Nockebybanan innebär även förseningar och inställda avgångar, enligt SL och Arriva. Foto: Mostphotos

Bråk och skadegörelse hotar trafiken på Nockebybanan

Ägg- och stenkastning, drag i nödbromsar, spring på spåren, knuffar och stoj på perrongen och personal som bemöts hotfullt. Tillbuden på Nockebybanan har ökat kraftigt och stöket har blivit till ett allvarligt arbetsmiljöproblem för förarna.

  • Publicerad 16:32, 11 mar 2021

Problemen på Nockebybanan har ökat under pandemin

– Det som sker är rent livsfarligt och i många fall brottsligt. Och det innebär en psykisk påfrestning för förarna som känner oro och rädsla, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Ungdomsstöket blev vardag för Nockebybanans förare i höstas.

Överväger ställa in trafiken

I vinter har det eskalerat och trafikoperatören Arriva och SL hävdar att man nu överväger totalt trafikstopp som sista utväg.

Mellan 1 september 2020 till och med 2 mars i år rapporterades 53 tillbud på Nockebybanan, en 66 procent stor ökning av tillbud jämfört med motsvarande period 2019-2020. Arriva har även gjort sju polisanmälningar på två månader på sträckan.

Ny trygghetsinsats pågår

– Då tror vi ändå att mörkertalet är stort. Ordningsstörningarna, skadegörelsen och vägran att betala har ökat under pandemin, säger Arrivas kundservicechef Izhak Dan.

Tillsammans med polisen och Brommas stadsdelsförvaltning har Arriva och SL inlett en ny trygghetsinsats. Strategin är att snabbt ingripa mot ungdomar som försöker göra brott på sträckan.

Problemen rapporteras bara veckor efter att SJ larmat om ordningsstörningar i Kumla och Hallsberg i Närke. Där har tågpersonal i vissa fall tvingats låsa in sig och tågtrafiken till Kumla är hotad.

– Vi ser samma trend hos andra operatörer. Fler unga tycks driva runt och kollektivtrafiken blir deras fritidsgård när pandemin stänger de vanliga aktiviteterna, säger Izhak Dan.

Har någon olycka skett?

– Nej, men våra förare har tvingats nödbromsa, säger Izhak Dan.

I många fall hade händelser på Nockebybanan däremot kunna sluta i allvarliga personskador eller dödsolyckor, menar både han och SL.

– Om tre veckor kan vi nog börja se om trygghetsinsatsen ger effekt, säger Elin Lindström.

Inte känt hos polisen

Problemen är inget polisen tidigare känt till. Inte förrän Arriva kontaktade dem i slutet av februari, berättar kommunpolis Kristian Bergström.

– Vi ser inte att problemen ökat i polisanmälningarna eller händelserapporterna. Men vi vill hjälpa förarna att förebygga allvarliga händelser och nu går vi ut i bred front i detta, säger han.

Liknande problem har skett på tvärbanan tidigare

Under 2017 och 2018 rapporterades det om barn och ungdomar som drog i nödbromsen på tvärbanan och lekte livsfarliga lekar mellan vagnarna under färd.

Problemen rapporterades av Arriva och SL i Hammarby sjöstad, Solna och Sundbyberg.

År 2017 rapporterade Arriva 17 tillbud där personer hade kunnat ramla, krossas och dö under vagnen vid samband med dessa lekar, enligt Arriva. Mörkertalet har ansetts vara betydligt större.

Stora informationsinsatser gjordes då från SL, Arriva och polisen för att få bukt med problemen.

Visa merVisa mindre