I måndags fick Helenelundsskolan besök av ett tv-team som kom för att spela in material till kommande program där klass 6B ska tävla vidare i Retorikmatchen.

– Först vill jag säga grattis till er som har gått så här långt! säger inslagsproducenten Joy Klackenberg till klassen som har samlats i klassrummet medan en kameraman och en ljudkille riggar sina prylar.

Tal som berörde

Och långt har de verkligen tagit sig. Först gick Helenelundsskolan vidare till slutaudition som sändes i SVT Barn den 8 oktober och i P4 den 10 oktober. Där höll Tilde Gustafsson och Stefan Björklund från 6B ett berörande tal som handlade om kränkningar och mobbning.

Talet fick applåder och beröm av programledaren Nassim al Fakir och av juryn som består av fyra retoriker som till vardags coachar företagsledare, chefer och politiker i konsten att tala.

– Ert sätt att framföra det här talet träffade verkligen rätt in i hjärtat på mig. Jättestarkt, det träffar både hjärtat och hjärnan. Ni är så duktiga så att jag vill vara säker på att jag får se mer av er i den här tävlingen, så därför får ni min guldstjärna, sa Peter Nitschke.

Guldstjärnan betyder att Helenelundsskolan var en av åtta som gick vidare från slutaudition och ska tävla i kvartsfinal 4 som sänds i SVT Barn den 12 november och i P4 den 14 november.

Skriver talen tillsammans

Klassen skriver talen tillsammans, sedan är det Tilde och Stefan som representerar klassen och hela Helenelundsskolan i själva tävlingen.

– Vi har väl inte svårt att tala inför folk. Jag var den enda killen som anmälde mig och Tilde var den enda tjejen som kunde hela talet utantill, säger Stefan.

– Nej, jag läste lite också, men lärarna valde mig för att jag hade bra inlevelse. Jag gillar att stå på scen, säger Tilde.

Det är emellertid en helt annan sak att tävla i Retorikmatchen än att tala inför den egna klassen, tycker de.

– Då har vi en kamera som filmar oss hela tiden. Det är en häftig upplevelse, säger Stefan.

– Ibland är det nervöst, då får jag som små blixtar som kittlar i bröstkorgen, säger Tilde.

Övar kroppsspråk

Det har blivit klart för inspelning i klassrummet och klassläraren Ingela Berglund hyschar för att sorlet ska lägga sig innan hon berättar om dagens övning där eleverna ska träna på kroppsspråk genom komma in en och en och göra en ”walk-in”.

– Ni går in, vänder er mot publiken och står stadigt, plant yourself. Titta sedan publiken i ögonen. Ett knep är att fästa blicken på någon och sedan svepa över de andra, det funkar, säger hon.

"Ni är svingrymma"

En stund senare får klassen ge Joy Klackenberg en utmaning. Hon ska komma in och visa olika känslor i en kort ”walk-in”. Förslagen haglar och det slutar med att Joy ska vara arg, överglad och känna hatkärlek, ”som när man vill klämma sönder en bebis för att den är så söt, den känslan”.

– Oj, det är jättesvårt, konstaterar Joy. Det är nervöst, men ni är verkligen bra på att prata inför varandra i den här klassen. Och ni är jättebra på att inte låtsas om att kamerorna är här. Det är inte lätt, men ni är svingrymma! säger Joy.