Ljusare tider med många vaccinerade och dämpad smittspridning. Så bedömer BRA att läget ser ut framåt sommaren.

Utifrån detta drar flygbolaget slutsatsen att efterfrågan på resor kommer att öka, så den 12 maj öppnas fem inrikeslinjer till och från Bromma: Malmö, Göteborg, Visby, Ängelholm samt Umeå.

Ytterligare tre Brommalinjer flygstartar i månadsskiftet juni-juli, nämligen de till och från Halmstad, Kalmar och Östersund.

– Vi kommer att öka trafiken i takt med att efterfrågan kommer tillbaka och vara flexibla och snabba med att addera linjer och avgångar för att möta kundernas behov, säger Ulrika Matsgård, kommersiell chef på BRA, i ett pressmeddelande.

Satsar på fossilfritt

Enligt Matsgård kan det handla om både fler inrikeslinjer och nya utrikeslinjer.

I samma pressutskick gör BRA:s ägare Per G Braathen ett utspel om flygbolagets klimatmål. Han säger sig inte nöja sig förrän inrikesflyget är helt fossilfritt och till och med miljöpartister är stolta över att resa med bolaget.

För Mitt i utvecklar han sitt resonemang:

– Jag tror att man tänkt för kortsiktigt när man sagt att man ska stänga och ersätta Bromma flygplats. Teknologiskiftet är så snabbt nu. Vd:n för Volvobilar har gått ut och sagt att bensinmotorer nu är historia. Att skiftet från fossilt till elektriskt går så snabbt, det trodde ingen för fem år sedan.

Denna omställning påverkar även flyget, menar Per G Braathen. Som Mitt i Bromma tidigare har rapporterat vill BRA att bolagets flygplan ska vara fossilfria år 2025 och att de samma år ska börja flyga elflyg kommersiellt.

– Jag tror att det är absolut möjligt att Bromma kan vara fullt elektriskt 2035, säger Per G Braathen.

"Elegant transportmedel"

I den andra ringhörnan finns de som vill se cirka 30 000 bostäder på det stora fältet. Ägaren Swedavia har gått ut med att flygplatsen kan stängas i förtid, före 2038 som markavtalet med Stockholms stad sträcker sig fram till.

https://www.mitti.se/nyheter/bromma-flygplats-ska-den-vara-eller-icke-vara/reptix!4GtrMA1NYHpJeZxEq2mmEw/

Om Per G Braathen får som han vill fortsätter flygen att avgå från Bromma längre än så.

– Det ena skälet är att kollektivtrafiken byggs ut, så att du kan åka till delar av Stockholm där det finns väsentligt större områden att bygga på. Då blir marken på Bromma flygplats inte så nödvändig.

Det andra, fortsätter han, är att teknologin kommer att ändra sättet att se på flyg.

– Bromma med sitt läge, noll utsläpp och inget buller blir elegant att ha som transportmedel.

https://www.mitti.se/nyheter/s-vill-se-mote-om-flygplatsens-framtid/repuar!MTTA3OOcDDmeE7eQtLAjA/