Det är stadens kommunala skolfastighetsbolag, SISAB, som nu inlett ett samarbete med livsstilsvarumärket SNS där Åsö gymnasiums skolgård, Åsö torg, är i fokus.

Tanken är att platsen ska rustas och livas upp i olika etapper för att både bidra till ökad rörelse bland unga och en tryggare stadsmiljö genom att fler vistas där, enligt ett pressmeddelande.

Den första etappen kommer att innehålla upprustning av basketplanen, ny boulebana och sittytor.

Evenemang efter skoltid

SNS ska stå för en del av finansieringen av den nya basketplanen och även ordna evenemang utanför skoltid.

Planen är att den ska invigas med en kvartersfest, om pandemiläget tillåter, den 14 augusti med basketturnering, livemusik och invigningstal av stadsbyggnadsborgarråd Joakim Larsson (M).

– Utan Södermalm skulle SNS inte vara vad det är idag. Jag växte upp i utkanten av Stockholm och hittade min gemenskap genom basket. Planen på Åsö var en naturlig samlingsplats för alla från hela stan. Därför känns det viktigt att vara med i det här projektet, och att få göra det tillsammans med Jordan Brand gör det extra roligt, säger Erik Fagerlind, creative director och medgrundare av SNS.

Nytt sätt att jobba

Skolans elever och olika basketföreningar har fått vara med i dialogen kring den kommande upprustningen enligt SISAB.

Enligt det kommunala bolaget är det här ett nytt sätt för dem att jobba och något de vill fortsätta med.

Vad kommande etapper ska innehålla är inte klart utan beror på vilka samarbetspartners de kan hitta.

– Vi får se hur det utvecklar sig. Men det vore spännande att göra platsen mer uppkopplad. Vi har redan idag fiber framdraget så det finns alla möjligheter att skapa lösningar inom internet of things på platsen. Vår utgångspunkt är att det ska skapa värde för skolans verksamhet och stockholmarna – sen är det bara fantasin som sätter gränser, säger Jacob Landin, projektledare SISAB.