Elisabeth Mittag-Leffler driver Näsby Parks bokhandel. Foto: Åsa Sommarström

Bokhandeln knyter samman hjälpare med riskgrupperna

Elisabeth Mittag-Leffler i Näsby Parks bokhandel inspirerades av ett inlägg på Facebook och bestämde sig för att göra likadant.

  • Publicerad 11:30, 26 mar 2020

Kollegorna på bokhandeln i Hedemora la ut ett inlägg på facebook där de visade hur de hade gjort för att sammanföra alla de företag som nu erbjöd både gratishjälp och anpassade erbjudanden riktade till riskgrupper via sociala medier.

– De hade satt upp en anslagstavla i sitt fönster där de lokala företagen kunde annonsera sin hjälp, ursmart! Det är ju jättemånga äldre som inte har facebook och då vet de ju inte om att de kan få hjälp, säger Elisabeth Mittag-Leffler.

Hon bestämde sig genast för att kopiera upplägget och nu jobbar hon för att nå ut till alla hjälpare där ute så de får veta att de kan synas i bokhandelns skyltfönster.

I skyltfönstret sätter hon upp olika förslag och erbjudanden för riskgrupper från företagare och andra.

– Vi har ju butiken mot gatan så då kan de som är i en riskgrupp bara stanna till och läsa utan att komma in, säger hon.

Har anpassat tjänsterna

Att de har butiken mot gatan har också gjort att många kunder fortsätter komma till bokhandeln, men stannar i dörröppningen.

– Vi lämnar över sakerna där utan att de behöver komma in.

Elisabeth berättar att hon också har hängt bokkassar på dörren till de som bor i närheten, om de inte vill eller kan gå ut. Då får de betala via Swish.

– Än så länge går det bra, det är ganska lätt att göra de här anpassningar så att alla ska känna sig så trygga det bara går.