Vid ett möte som boende på Tallåsvägen, Fristadsvägen, Mamrevägen och Skattegränd anordnade före jul, togs beslut att rikta en begäran till Trafikverket att stoppa den nya järnvägsplanen.

De boende på adresserna är de som närmast berörs av Trafikverkets förslag att dra Mälarbanans nya spår närmare bebyggelse, något Mitt i skrivit om tidigare.

– Alla är överens om att det är illa planerat. Vårt krav är att Trafikverket återkallar planen så att det inte blir markintrång, och att även buller- och vibrationsstörningar hanteras bättre, säger Heinz Paul, en av de berörda husägarna.

De boende beslutade vid mötet att bjuda in Trafikverket till en hearing innan 14 januari då Trafikverket senast vill ha in yttranden. Vid mötet framkom att de boende har flera frågor kring verkets nya järnvägsplan.

Ett är varför Trafikverket valt att lyssna på ett företag på andra sidan spåren som enligt Trafikverket hade riskerat en försämring om spåren dragit på den sidan.

– Det är konstigt att man prioriterar ett enstaka företag i stället för hundratal boende, säger Heinz Paul.

Frågetecken

Ett annat frågetecken de boende satt är Trafikverkets önskan att köra tågen i 200 kilometer i timmen, något de tycker är märkligt eftersom det är ett bostadsområde.

På mötet ifrågasatte de boende även bristfällig information från Trafikverket.

– Generellt har de brustit väldigt mycket i information, Trafikverket har skickat ut papper om Skype-möte. En hel del har inte förstått vad det står, de har dålig svenska eller är äldre människor, säger Paul.

Kommenterar inte

Fredrik Lidberg, projekteringsledare på Trafikverket, svarar i mejl till Mitt i att Trafikverket i en tidigare intervju med Mitt i berättat om att myndigheten erbjudit och genomfört enskilda möten med de fastighetsägare som berörs:

"Men vi önskar inte kommentera dialogen med enskilda boende i media", skriver Fredrik Lidberg.

Trafikverket vill inte kommentera de ovannämnda kraven från de boende.

I Mitt i:s tidigare intervju med Fredrik Lidberg sade Lidberg att Trafikverket tagit hänsyn till företaget för att det blir mer "demokratiskt":

– Vi måste hela tiden göra avvägningar mellan enskilda och allmänna intressen, vilket kan vara knepigt i tätbebyggda områden.

Heinz Paul säger att de boende nu hoppas på en ändring:

– Folk är oroliga och irriterade över hur Trafikverket valt att hantera det här. I första hand vill vi att planen återkallas, säger Paul.

Fredrik Lidberg på Trafikverket hänvisar i sitt mejl till att 14 januari är senast datum att lämna synpunkter.

"Efter den 14 januari går vi igenom samtliga synpunkter som kommit in. Alla som lämnat yttranden kommer att meddelas Trafikverkets alla olika svar".