Grannar. Många boende oroar sig över biltrafiken, menar Suzanne och Sandra. Foto: Alexander Kuronen

Boende i Beckis har tröttnat på fartsyndare

När det grävs på Bergslagsvägen och Råckstavägen använder bilister Beckomberga allé som smitväg. Det har boende i området fått nog av, och vill se hastighetsdämpande åtgärder.

  • Publicerad 16:53, 11 okt 2021

I fjol flyttade Sandra Thompson-Handell till ett av de relativt nybyggda husen i Beckomberga. Nu prövas hennes sinnesfrid, och källan till oro finner vi på Beckomberga allé där hon har sett hur köer uppstått på grund av det stora antalet bilar.

– Det är helt sjuka mängder trafik, säger Sandra.

Hon tycker att det är konstigt med sådan rusning i den här sortens "avskilda" område – och tillägger att hastighetsgränsen 30 kilometer i timmen inte hålls den heller.

– Jag ser folk som kör om. De tröttnar på någon som kör i 25 och vill själva köra i 50, säger hon.

Vägarbeten

Staden har å sin sida uppgett för Sandra att genomsnittshastigheten i området inte motiverar några hastighetsdämpande åtgärder. Men grannen Suzanne Hugosson upplever en "enorm skillnad" i dag mot hur trafiken såg ut när hon 2017 slog ner bopålarna här.

– Det är extremt många, och många som kör väldigt fort. Jag bor mot gatan och hör hela tiden folk som gasar på för fullt, säger Suzanne.

Så vill Bromma få bukt med elsparkcyklarna

Sandra tillägger:

– De har ju grävt upp hela Råckstavägen, så i stället för att åka där åker man här.

Beckomberga allé. Ett övergångsställe i mitten på gatan skulle göra sitt, tror Suzanne och Sandra. Foto: Alexander Kuronen

Kritiska. "Det blir mer ljud, avgaser och otrygghet", säger Suzanne som är klädd i blått. Foto: Alexander Kuronen

Även på Bergslagsvägen har grävmaskinerna varit framme. På båda gatorna handlar det om Ellevios ombyggnad av kraftledningen mellan Beckomberga och Bredäng, ett arbete som startade i oktober 2019 och beräknas pågå till och med nästa år.

– Vi är medvetna om trafiken i Beckomberga, vi har inte lett om den utan den har gjort det av sig själv, säger Ramjar Ahmad, trafikhandläggare på trafikkontoret.

Fler gator

Mitt i har tagit del av en lista sammanställd av förvaltningen, med ett 70-tal ärenden gällande Beckomberga perioden 1 juni–16 september. Bland synpunkterna märks klagomål om hur det körs på flera gator i området.

Trafikkontoret har svarat genom att bland annat placera ut hastighetsskyltar och tillfälliga farthinder på Beckombergavägen. Där har problemen varit som störst, menar Ramjar Ahmad.

– Men jag förstår att när bilar kommer från Spångavägen kan det märkas även på Beckomberga allé.

Västerortsbor rädder för räven

Enligt honom har trafikkontoret ingen mätning av trafikflödet eller hastigheterna på Beckomberga allé. Däremot på Söderberga allé och Follingbogatan, gjorda för ett respektive två år sedan.

Under samtalet bestämmer Ramjar sig för att beställa en mätning på Beckomberga allé, som han hoppas ska bli av inom ett par veckor.

– Beroende på resultatet kan vi titta på andra åtgärder för att försöka sänka hastigheterna, säger han.

Barntätt

Sandra och Suzanne tror att trafiken i deras kvarter kan tämjas av digitala skyltar som känner av och påpekar om man kör för fort.

Lämpligt, menar de, med tanke på alla unga som rör sig i området.

– En olycka kan ske på två sekunder, säger Suzanne.

Fakta: Stadens trafiksiffror

Stadens trafikmätning på Söderberga allé 2020 visade flöden på i snitt 4 700 fordon per dygn, båda riktningarna inräknade. Medelhastigheten var 26 km/tim.

Motsvarande värden för Follingbogatan 2019 var strax under 3 000 fordon per dygn, med en medelhastighet på 25 km/tim.

Utöver det har staden uppgett för Sandra Thompson-Handell att genomsnittshastigheterna i området bland de 15 procent som håller högst hastighet har legat på 28–33 km/tim.

Källa: Trafikkontoret

Visa merVisa mindre