Bromma flygplats har kopplat samman världen från invigningen 1936 till 1962, då utrikesflyget flyttades till nybyggda Arlanda. Då kom även frågetecknen: Fanns behovet av två flygplatser? 57 år senare dras frågan om nedläggning fortfarande i långbänk. Foto: Jana Christina Eriksson/Mitt i

Blandade reaktioner efter flygbolagets besked om Bromma

Flygbolaget Bra, som driver den mesta av trafiken till och från Bromma, har öppnat för att stänga flygplatsen. Bolaget har sagt att de är redo att flytta från Bromma till Arlanda, om regeringen fattar ett sådant beslut. Åsikterna om flygplatsens framtid går isär bland Mitt i:s läsare.

  • Publicerad 07:57, 19 jan 2021

Ägaren till Bra flyg, som står för majoriteten av flygen på Bromma flygplats, Per G. Braathen, har som Mitt i rapporterat gått ut med att bolaget kan tänka sig att flytta sin verksamhet till Arlanda – förutsatt att den flygplatsen byggs ut.

S vill se möte om flygplatsens framtid

– Antingen finns Bromma kvar till 2038 och vi satsar på att investera där, som vi gjort i 20 år, eller så stänger man nu. Det är inte mitt beslut, men det bör ligga i allas intresse att avklara Bromma-frågan nu, säger Per G. Braathen till Dagens Industri.

Tidigare har det statliga flygplatsbolaget Swedavia dömt ut Brommas framtid, och Miljöpartiet och Socialdemokraterna i Stockholms stad har nu åter gått ut och krävt att flygplatsen stängs. S vill att Stockholms stad samlar partiledare till kommunstyrelsen för att diskutera flygplatsens framtid – men Moderaterna menar att det är ett beslut för regeringen.

Swedavia: Inte lönsamt att fortsätta driva Bromma flygplats

Blandade reaktioner

Bland Mitt i:s läsare är det många som har tyckt till och på Facebook svarat på frågan om Bromma flygplats bör skrotas eller behållas.

"Om inte ens Braathen själv tycker Brommaflyget är en bra idé längre så är det extremt kontraproduktivt att behålla det. Bygg bostäder där i stället", svarar en läsare på frågan.

"Lägg ner och bygg en ny stadsdel. Staden klarar sig utmärkt med ”bara” Arlanda och den frigjorda marken skulle mota bostadsbristen rejält", svarar en annan.

"Skrota! Brommaresenärerna får lätt plats i dagens Arlanda", är ett argument från en läsare.

En läsare efterlyser hyresrätter i stället för flygplats i området:

"Jämna den med marken och bygg hyggliga hyresrätter som vanligt folk har råd med".

Argument för utbyggnad

2020 var ett minst sagt tufft år för flygbranschen, och antalet resenärer vid de stora svenska flygplatserna rasade med tre fjärdedelar. Och i december minskade resandet till och från Bromma med hela 97 procent jämfört med samma månad 2019, enligt Swedavia. Swedavia pekar på att det inte har varit så få resenärer som i fjol på svenska flygplatser sedan början av 1980-talet, rapporterade nyligen TT.

Ändå svarar flera av Mitt i:s läsare att de vill behålla eller utöka antalet avgångar från Bromma, med olika argument varför det är en bra idé:

"Behåll, och öppna den stängda banan på Bromma, och flytta dom boende om det är nödvändigt, då det är av riksintresse att behålla Bromma då regionen och näringslivet behöver flygplatsen".

"Behåll Bromma annars kommer man få bygga ut E4 mot Arlanda".

Därför flög amerikanska stridsplan över Bromma

"Behövs tredje flygplats"

"Vill behålla eftersom Sverige är ett stort land. Vidare avbelastar man Arlanda. Covid19 borde ha lärt oss ett och annat om strategi. Stockholm skulle helst behöva ett tredje flygplats för att både fördela och sprida trafiken", svarar en läsare på Mitt i:s Facebooksida.

Centerpartiet vill se snabbt beslut om Bromma flygplats