Resvaneundersökningens resultat, att färre har åkt kollektivt under pandemin och fler tagit bilen, är ingen högoddsare.

Men för Region Stockholms trafikförvaltning är det ändå viktigt att få veta exakt hur resvanorna ändrats.

– Det är viktigt att få en bild av hur resandet ändrats inför hur framtida utmaningar och kriser ska hanteras, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Vi reste mindre

Resandet har minskat under pandemin. Varje person gjorde i snitt 1,7 resor per dag 2020, jämfört med 2 per dag året innan.

Det totala antalet resor i hela regionen en genomsnittlig dag var drygt tre miljoner resor, en nedgång med 18 procentenheter jämfört med 2019.

49 procent av resorna gjordes med bil, en ökning med nio procentenheter.

18 procent av resorna gjordes med kollektivtrafik, en minskning med 12 procentenheter.

Andelen som cyklar och går har ökat. En av tio resor görs med cykel, två av tio till fots.

Färre har SL-kort

Men det är inte cyklisterna och fotgängarna som orsakar huvudbry för SL, utan att bilresorna ökat och kollektivresorna minskat under pandemin.

Andelen som har någon form av SL-kort har också minskat med 16 procentenheter.

Det gäller nu att locka resenärer, samtidigt som 45 procent av den arbetsföra befolkningen i regionen kan utföra sitt arbete helt eller delvis på distans, enligt undersökningen.

– Vi har ju hållit ställningarna under pandemin och när restriktionerna är borta kommer resenärerna tillbaka. Vi är nu uppe i 75 procent av antalet resenärer jämfört med ett vanligt år, säger Tamsons.

Nya typer av biljetter

Enklare att köpa biljetter, till exempel genom att blippa bankkort i stället för accesskort, och nya typer av biljetter ska också locka resenärer.

Den senaste nyheten är 10/30 biljetten där man kan resa tio valfria dagar under en månad för 710 kronor.

Den största utmaningen lär vara att få männen att ställa bilen. De står för 59 procent av bilresorna, kvinnorna för 41 procent, enligt undersökningen.

Samtidigt är männen flitigare i cykelsadeln, 12 procent av alla resor gjordes av cyklande män, mot kvinnornas åtta procent.

Kanske bättre cykelvägar kan locka bilmännen?

– De som väljer att gå eller cykla bidrar ju till ett hållbart resande, och det är något vi bör bejaka med utbyggd infrastruktur.

Resvaneundersökningen gjordes av Trafikanalys som skickade ut enkäter till drygt 20 000 invånare i åldern 16-84 år i Stockholms län under 2020. 29 procent besvarade enkäten med frågor om deras resande under en utvald vecka.