Torsdag, klockan är 17.04. På perrong tio vid Stockholms Central samlas resenärer, nyfikna åskådare, SJ-personal och projektledare.

Om en halvtimme avgår det nya nattåget som ska ta de förväntansfulla resenärerna direkt till Hamburg. En resa på 13 timmar. Därefter väntar resten av Europa.

Sudenten Asbjørn Bækgaard Lauritsen har München som slutdestination. Efter att ha hälsat på sina föräldrar i Köpenhamn tog han sig till Stockholm under dagen för att åka med det nya nattåget.

– Jag ville åka med, det är det första av sitt slag. Eftersom jag har ett interrailkort fick jag en riktigt bra deal och betalade bara bokningsavgiften på 240 kronor. Det känns kul, säger han.

Vägen hit har dock inte varit okomplicerad. Varken sov-eller sittplatserna har blivit godkända av Danmark och därför är enbart liggvagnarna i gång.

Resten av platserna tvingades SJ avboka till premiären.

På perrongen finns presstalesman Peter Krameus och projektledare Jakob Åhgren som förklarar situationen.

– Danmark har inte riktigt gjort den tolkningen som många andra länder har gjort. De har en egen process för det här. Vi vet att vagnarna kommer att bli godkända, men de måste bara tröskas igenom processen, säger Peter Krameus.

Jakob Ågren lägger till:

– Vi måste gå via EU:s järnvägsbyrå för att få godkännandet. Det kommer vi att få, men det tar lite tid. Vi kör med liggvagnarna nu, sedan kommer vi att köra med de andra allteftersom de godkänns.

Även restaurangutbudet är mindre än förväntat. I stället för mat säljs enbart snacks och dricka. Men det här lider inte resenärerna Axel Rodhe och Lea Pernollet av. De har tagit med sig eget fika – något de ofta gör på sina resor.

– Det ska bli kul att åka nattåg. Vi har varit i Sverige under sommaren och hälsat på min familj och nu ska vi tillbaka till Paris där vi har bott i tio år, säger Axel Rodhe.

Hur mycket fick ni betala för biljetten?

– Ungefär 500-600 kronor per biljett till Hamburg. Vi bokade dem i april när de släpptes. Biljetten från Hamburg till Paris kostade 1200 kronor, så resan landade på ungefär 1800 kronor per person, säger Axel Rodhe.

Jakob Dalunde är Europaparlamentariker för Miljöpartiet och ska ta sig till Berlin för ett event. Han är övertygad om att flygandet kommer att minska i samband med den nya förbindelsen till Hamburg.

– Förr gick det nattåg från många städer i Sverige ut till kontinenten vare dag. Men när lågprisflyget kom in på 90-talet drog det undan konkurrenskraften från nattågen. Nu när vi satsar på fler tåg, både i Sverige och på EU-nivå, så blir de ju mer tillgängliga, säger han.

Klockan 17.34 börjar tåget sakta röra på sig.

Ut ur ett fönster kikar en familj som ska ta sig till Storbritannien. Barnens ögon lyser och de vinkar glatt åt åskådarna som står kvar på perrongen.

Snart har tåget försvunnit ur sikte och den första avgången mot Hamburg är avklarad.