SÄKRARE. Här, i korsningen Kungsholmsgatan/Pipersgatan ska staden smalna av körfälten. Foto: Per Brandt

Bilar ska tvingas sakta ner – Kungsholmsgator byggs om

Fartgupp och smalare körfält. Så vill staden tvinga bilar och lastbilar att sänka farten. Nu ska flera platser på Kungsholmen byggas om.

  • Publicerad 06:00, 15 nov 2021

Staden har sedan tidigare sänkt hastigheterna på flera gator och i slutet av förra året beslutades om hastighetsdämpande åtgärder och nu ska de genomföras.

Här ska bilarna tvingas att sakta ner på Kungsholmen

Med start under hösten och vintern ska den andra etappen av de så kallade trafiksäkerhetsåtgärderna pågå i flera stadsdelar, däribland Kungsholmen. Våren 2022 ska arbetet vara klart.

Syftet är framförallt att göra staden säkrare att gå och cykla i, särskilt för barn och åtgärderna beräknas totalt kosta 150 miljoner kronor.

– Generellt så har bilisterna svårt att hålla hastigheten. Vi måste därför få bilisterna att hålla nere hastigheterna. Vi gör åtgärder vid utsatta platser, där barn och förskolor finns. Det är där de behövs. Detta är ett generellt problem i staden, säger trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

På Kungsholmen är det fem gator som berörs där det planeras bland annat så kallade busskuddar och smalare körfält.

Staden arbetar utifrån Trafikverkets nationella nollvisionsmål. Målsättningen är helt enkelt noll döda i trafiken.

– Det är otroligt sällsynt att någon som blir påkörd av en bil i 30 kilometer i timmen dör. Det är i hastigheter från 40 kilometer i timmen och uppåt som dödsolyckorna sker, säger Daniel Helldén.

Får ni mycket synpunkter kring trafikhinder?

– Ja. Men jag skulle säga att det är fler som vill ha farthinder, framförallt oroliga föräldrar, än som klagar på dem. Självklart finns det bilförare som tycker det är besvärligt. Jag hade gärna sett hastighetskameror och geofencing i stället. Vi vet att kameror har jättestor effekt på hastigheterna, säger Daniel Helldén.

Staden planerar att sätta upp hundratals egna fartkameror utanför skolor och förskolor runt om i staden med start under 2022. 

– Kontoret förbereder upphandlingarna kring kamerorna. Men vi måste få med polisen på att ta emot våra bilder, säger Daniel Helldén.

Platser som byggs om

Essingeringen: Vid övergångsstället vid Essingeringen 22 smalnas körbanan av. Övergångsstället vid sällskapsvägen förses med busskuddar.

Essingestråket: Avsmalnad körbana och busskuddar vid övergångsstället vid Eremitvägen.

Hantverkargatan: Hela korsningen Hantverkargatan–Polhemsgatan blir upphöjd. Övergångsstället vid Hantverkargatan 4 får busskuddar.

Kungsholmsgatan: Avsmalnad körbana vid övergångsstället vid Pipersgatan. Vid Kungsholmsgatan 19 smalnas körbanan av genom att befintliga busshållplatser byggs om till enkla stopphållplatser. Vid Kungsholmsgatan 2 byggs övergångsstället om till en upphöjd passage.

Nordenflychtvägen: Övergångsställen vid Elersvägen och Olof Dalins väg förses med busskuddar.

Källa: Stockholms stad

Visa merVisa mindre