Hölls kvar. Bedragarna uppehöll kvinnan i telefon i fler timmar. Kvinnan på bilden är Lidingöbon som intervjuats. Foto: Mostphotos

Bedragaren låtsades vara polis – lurade 83-åring på 60 000 kronor

En 83-årig kvinna från Lidingö blev uppringd av en person från Swish säkerhetsavdelning som påstod att hennes konto var kapat. Efter timmar i telefon hade hon lurats på 60 000 kronor. – Jag är fullständigt knäckt av det här, säger hon.

  • Publicerad 05:10, 28 okt 2020

Allt började när kvinnan swishade ett mindre belopp till en vän. Strax därpå ringde en person som påstod att han var från Swish säkerhetsavdelning.

– Han frågade om jag just swishat 30.000 kronor till Norge. Det hade jag ju inte, så jag sa nej. 'Då är du utsatt för bedrägeri. Jag ska koppla dig till bankens säkerhetsavdelning', sa han.

Hölls kvar i telefon

Kvinnan fick tala med någon som sade sig jobba på säkerhetsavdelningen på banken där kvinnan är kund. Nu följde flera timmars samtal när hon blev kopplad mellan olika personer, ombads att gå in på sitt bankkonto med bankdosa och vänta medan banken gick in på ”stordatorn” för att stoppa påstådda transaktioner.

83-åringen uppfattade alla hon talade med som pålitliga och vänliga.

Men stoppförsöken "fick rött". Transaktionerna kunde inte stoppas. Banken skulle koppla henne vidare till polisen.

Till polisen? Kunde banken koppla dig?

– Jag trodde att de hade en direktlinje förstås.

Fick inte ringa anhöriga

En påstådd manlig polis tog upp en anmälan och gav henne ett diarienummer av samma typ som polisen använder.

Sedan tog allt en mer absurd vändning. 82-åringen ville avsluta samtalet för att ringa sin dotter. Det fick hon inte.

Den falska polisen sa att fler i området var drabbade. En stor aktion var på gång. Civilpoliser var ute i området med parabolantenner för att spåra bedragarna – ringde hon sin dotter kunde de förstå att polisen var dem på spåret.

Åkte till dottern

"Polisen" uppmanade också kvinnan att ta sina betalkort med koderna antecknade på en lapp och lägga i ett kuvert i brevlådan. En civilpolis skulle komma och hämta dem.

– Och jag min idiot gör det. Jag var fullständigt indoktrinerad just då.

Till slut började kvinnan ana oråd. Trots de falska polisernas uppmaning att hon inte fick gå ut begav hon sig till sin dotter och svärson som bor i närheten. De hjälpte henne omedelbart att spärra kort och konton. Men då var skadan redan skedd och bedragarna hade kommit över 60.000 kronor.

Stressad

– Jag har verkligen fått en knäck av det här. Jag går och ältar. Jag är så stressad så det liknar ingenting.

82-åringen beskriver sig själv som aktiv, social och inte godtrogen.

– Men det här ha fått mig att känna mig gammal.

Vill varna andra

Hon vill inte gå ut med namn och bild i tidningen. Men hon vill ändå berätta sin historia för att varna andra.

Polisen vill inte berätta detaljer om kvinnans ärende eftersom de råder förundersökningssekretess. De bekräftar dock att händelsen är polisanmäld och att en utredning pågår.

Vanligt att bedragare låtsas vara myndighetspersoner

Det är inte helt ovanligt att bedragare som ger sig på äldre utger sig för att vara någon typ av myndighetsperson. Receptet: Ring och kolla hos myndigheten.

Själva tillvägagångssättet som bedragarna använde mot kvinnan på Lidingö är ganska vanliga metoder, enligt polisen. Att låtsas vara från banken, från kommunen, att vara polis eller ska in i bostaden och kontrollera vatten är allihop exempel på vanliga vid bedrägeribrott mot äldre.

– Det handlar om att låtsas vara en myndighetsperson helt enkelt. Här gäller det att be dem identifiera sig och kanske också höra var man kan ringa för att få bekräftat är personerna är de som de utger sig för, säger Carina Hässelbäck Skagerlind, polisens mediaservice.

Så kan du skydda dig mot bedragare

På telefon:

Lämna aldrig ut kortuppgifter och koder om någon frågar efter det på telefon.

Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som ringer dig.

Lita inte på någon som ringer dig även om denna har personliga uppgifter om dig, vad dina barn heter eller likanade. Bedragare kan lätt hitta information på nätet för att luras.

Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på.

Mot besökare:
Var kritisk mot okända besökare, även om de säger att de är från polisen, kommunen eller någon annan myndighet. Begär legitimation och försök att kontrollera den. 

På legiimationer finns telefonnummer för kontroll – ring det och kontrollera.


Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri: Kontakta din bank dikekt. Polisanmäl händelsen. Ta stöd av människor i din närhet.

Visa merVisa mindre