Tommy Enefalk, från Svenska Omnibussföreningen, reser med båtbussen ibland. Han menar att det borde finnas en framtid för båtbussen. Foto: Anders Björklund

Båtbussen mellan Fittja och Ekerö får en ny chans

Bussen mellan Fittja och Ekerö forsätter fram till i juni. SL vill ha ett bättre underlag för att kunna besluta om linjens framtid. – Vissa avgångar har varit fulla så visst finns en efterfrågan, säger Tommy Enefalk som tagit bussen då och då.

  • Publicerad 04:56, 11 dec 2019

På söndag börjar SL:s nya tidtabell gälla. Linje 350, ny sedan i augusti, har varit igång under hösten på försök. Nu har SL beslutat att förlänga försöksperioden för att få ett bättre underlag för att fatta beslut. Bussarna har utrustats med resenärs-räknare.

När Arriva själva räknade resenärerna under en vecka i oktober kom man fram till att bussarna i snitt hade 4,75 resenärer per avgång. Vissa avgångar var dock fullsatta.

”Missat anslutningarna”

Att det varit gott om folk på vissa avgångar är också något Ekeröbon Tommy Enefalk som fanns med på premiärdagen sett.

– Tyvärr har jag dock ofta missat anslutningarna när jag ska byta till eller från Södertälje, säger han..

Bussen som går mellan Fittja centrum och Ekerö centrum med hjälp av färjan mellan Slagsta och Jungfrusund har dock haft ett tajt schema. Ingen separat bussfil vid färjeläget i Slagsta har också gjort att bussen riskerar att hamna efter båten när det är lång kö till färjan.

SL: ”Klaffa bättre”

– Jag har sett bussen komma med färjor den inte skulle åka med, säger Tommy Enefalk.

Claes Keisu som är pressansvarig på SL bekräftar att bussen riskerar förseningar. Men SL vill fortsätta försöket.

”Vi tycker att vi haft för kort tid på oss att utvärdera linjen under höstens försök. Vi vill dels se hur den funkar i vintertrafik, dels se hur vi kan få bussen att klaffa bättre mot färjan, dels få bättre underlag för att bedöma beläggningen och resandeutvecklingen” skriver han i ett mejl till Mitt i. 

Så förändras kollektivtrafiken i Botkyrka och Salem 2020