På ena sidan bron snö: Cykelbanan på Islinge Hamnväg i riktning mot bron. På Stockholmssidan asfalt: Ropsten vid infartsparkeringen med bron i bakgrunden. Foto: Martin Psilander

Bara en bro emellan – Men skillnaderna på cykelvägarna är dramatisk

Som natt och dag. Så olika har skicket på cykelbanorna på Lidingö och i Stockholm varit i vinter. Lidingöbon Martin Psilander cyklade till jobbet på "Vintercyklingens dag". "Man borde uppmuntra cyklister", säger han.

  • Publicerad 06:15, 22 feb 2021

Lidingöbon Martin Psilander blev åretruntcyklist för fyra år sedan.

– Innan dess hade jag cyklat så länge jag kunde på hösten. Oftast gick det bra fram en bra bit i december. Sedan åkte jag kollektivt. Jag märkte att jag blev sjuk mycket oftare under den perioden, säger han.

När staden började sopsalta de större cykelstråken var det en positiv nyhet för honom.

– Jag blev så glad, säger han.

Stopp för sopsaltning

Nu har Lidingö stad upphört att sopsalta de stora cykelstråken. Anledningen är att mätningar visar att förhållandevis få cyklister utnyttjar de sopsaltade cykelvägarna. Därför blir kostnaden per cyklist för hög, anser den politiska majoriteten på ön.

Gillar cykling. Martin Psilander på Vintercyklingens dag. Foto: Privat

Resonemanget har dock kraftigt kritiserats både av oppositionen med Centerpartiet i spetsen – och av cyklister. Något som Mitt i Lidingö har berättat om i flera artiklar.

– Jag tycker att det är kortsiktigt. Om få cyklar borde man istället uppmuntra cyklister och säga: Titta vad vi har gjort för att göra det möjligt, säger Martin Psilander.

På Vintercyklismens dag, 12 februari deltog han genom att cykla till jobbet i stan.

– Vanligtvis har jag hemmakontor nu. Men då skulle jag ändå in till jobbet.

Hur upplevde du cykelvägarna?

– Det är en markant skillnad mellan Stockholm och Lidingö. I fredags var det ganska mycket snö. Men litet tö på det här så kommer cykelvägarna på Lidingö bli isiga och med eller mindre framkomliga.