Nyanställning. Vissa av lärarna på skolan trodde att jag hade blivit galen när jag presenterade våra senaste nyanställningar Hallon och Lilja, skrattar Ingrid Bäckström, rektor på Årsta­skolan. Foto: Linda Gren

Årstaskolan satsar på ny mjukvara

Årstaskolan har storsatsat inför höstterminen och utökat personalstyrkan. Men på ett annorlunda sätt. Skolans nya pedagoger Lilja och Hallon är nämligen hundar.

  • Publicerad 10:26, 14 sep 2012

I vintras diskuterade elevhälsoteamet på Årstaskolan vad de skulle kunna göra för att få eleverna att trivas bättre och lättare ta till sig av undervisningen. Av en tillfällighet snöade samtalet in på hundar.
– Vi pratade om att elever inte alltid har det så lätt, både här i skolan och i hemmet. Någon sade ”vi skulle behöva någon som står och viftar på svansen och alltid är glad när eleverna kommer på morgonen”. Då kom jag på det; vi anställer en hund, säger Ingrid Bäckström, rektor på Årstaskolan.
Det fanns dock ett problem. Årstaskolan hade inga hundar.  Först funderade Ingrid och en kollega på att gå ihop och dela på vårdnaden av en hund, men via kontakter involverades i stället föreningen ”Hundens hus”, som bland annat har utbildade terapihundar. Hallon och Lilja ansågs perfekta för skolverksamhet.
– De är mycket väldresserade, skäller inte och gillar när man läser högt för dem, säger Cilla Danielsson på Hundens hus.

Har ett eget rum
Hon är både utbildad hundcoach och förskollärare och kommer numera till skolan med hundarna tre förmiddagar i veckan.  Av allergiskäl har de ett eget rum med egen ingång.
Fenomenet reading dog, läshundar, har blivit vanligt i USA och England de senaste åren, men i Sverige är skolhundar fortfarande relativt ovanligt. Förutom Årstaskolan är Björknässkolan i Nacka ett av få exempel där pälsdjur involveras i undervisningen.
Det hela går något förenklat ut på att specialdresserade hundar har en positiv inverkan på elevers studiemotivation. Att läsa högt blir till exempel lättare om en intresserad hund ligger i knät. Pälsdjuren har även en friskvårdande effekt, bland annat kan stress dämpas om man klappar ett pälsdjur.
– Och elever som vanligtvis gillar att sitta inne på rasterna får en extra morot att ta sig ut om det finns en hund som behöver gå en promenad, säger Ingrid Bäckström.
Lucas Bergman, Tove Söderman och Elin Andersson är bland de första eleverna som får träffa sina nya pedagoger.
– Jag läser mycket bättre när Lilja ligger i knät. Det känns verkligen att hon är intresserad och då måste jag ju läsa vidare, säger Lucas.
– Jag har två katter hemma, men de vill aldrig lyssna. De här hundarna är mycket roligare att umgås med, säger Tove.

Pågår under hösten
Årstaskolans hundsatsning pågår under höstterminen. Sedan ska den utvärderas, och eventuellt kan den bli permanent. Projektet har även blivit uppmärksammat av Göteborgs universitet. Nu diskuteras ett samarbete, där hundarnas effekt på eleverna ska studeras, dokumenteras och följas under hösten.
– Det är viktigt att poängtera att hundarna absolut inte är på skolan för att vara söta och gulliga. De är här för att stimulera eleverna, göra dem lugnare, tryggare och duktigare i ämnen de kanske har svårt för i dag, säger Cilla Danielsson.
– Vi kallar det för en storsatsning på nya mjukvaror, säger Ingrid Bäckström och fortsätter:
– Det är vårt ansvar att eleverna når sina mål. Om vi lärare inte alltid räcker till måste vi ta in extern hjälp, även om den i det här fallet kan tyckas annorlunda.

Fakta

Diplomater och pedagoger

Hallon: Powder puff (kinesisk nakenhund med päls).
Lilja: Flatcoated retriever.
Utbildning: Båda är terapi- och diplomatutbildade.
Eget rum: och egen ingång på grund av allergirisken.
Arbetar: 10 tim/vecka. Elevgrupper på 1–3 personer träffar hundarna under en femveckorsperiod.